وبلاگ - آخرین اخبار
موارد کاربردی برای طراحی سرویس بهداشتی

موارد کاربردی برای طراحی سرویس بهداشتی

برای طراحی دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی ، قبل از هر کاری باید بدانید که هر کدام از قسمت ها در بهترین جای ممکن قرارگرفته اند. یعنی جای نصب شیرآلات ، محل نصب روشویی ، کاسه توالت و … در جای مناسب خود نصب شده باشند ، این چیدمان باید به شکلی باشد تا امکان رفت و آمد در فضا مختل نشده و در استفاده از هر کدام از آنها دچار مشکل نگردید. در مقاله قبل مواردی را برای طراحی بهتر سرویس بهداشتی ذکر کردیم ، در این مقاله برای تکمیل مطالب قبلی به شما کمک می کند تا سرویس بهداشتی مناسب و استانداردی داشته باشید.

شیرآلات سرویس بهداشتی به چه صورت نصب شوند؟

که سه نوع می باشند:

1) شیرآلات خودکار که مجهز به چشم الکترونیکی هستند.

2) شیرآلات اهرمی که بوسیله اهرم به چپ و راست مقدار گرما و سرمای آب را کنترل کرده و استفاده از این نوع شیرها آسان تر بوده ودر مصرف آب هم صرفه جویی می شود.

3) شیرآلات مخلوط که دارای دو اهرم پیچشی برای تفکیک آب سرد و گرم بوده و امروزه استفاده از این شیر با توجه به وجود شیرهای جدید کم تر شده است.

انتخاب روشویی در طراحی دستشویی

انتخاب روشویی در طراحی دستشویی

بهترین حالت نصب تهویه مطبوع سرویس بهداشتی چگونه می باشد؟

در سرویس بهداشتی ، نور و تهویه مطلوب از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای تهویه مناسب از هواکش هایی استفاده می شود که هدایت هوای داخل دستشویی به طرف بالاترین بخش ساختمان ، را از طریق کانال های مخصوص ممکن می سازد. در هر ساختمان باید یک کانال یا لوله تهویه جداگانه برای توالت وجود داشته باشد تا هوای سرویس بهداشتی را با مکش دستگاه تهویه به بیرون هدایت کند.

مناسب ترین کاسه توالت به چه صورت می باشد؟

در سرویس بهداشتی بهتر است از کاسه توالت مستطیل شکل استفاده گردد که در سه نوع تخت ، نیمه تخت و گود بوده و برای انتخاب انواع کاسه باید فضای موجود را در نظر بگیرید و متناسب با اندازه سرویس انتخاب گردد.

نکات مهم برای سرویس و توالت ایرانی و فرنگی

فاصله از هر طرف تا دیوار باید حداقل 30 سانتی متر باشد و تا حد امکان باید رعایت گردد.

در سرویس بهداشتی محل استقرار توالت ایرانی و توالت فرنگی در جهت شمال و جنوب ساختمان نیست . این مسئله به علل گوناگونی مثل نحوه‌ی گردش کره زمین ، سیستم گردش خون انسان و… رعایت می گردد.

محل نصب جای دستمال کاغذی توالت باید به صورتی باشد که در معرض ترشح آب نباشد.

انجام عایق کاری زیر کاسه توالت فرنگی یا ایرانی باید بسیار دقیق انجام گیرد تا نشتی نداشته باشد.

به طور معمول در فضای توالت از وسایل گرمایشی استفاده نمی شود . و این فضا باید خنک باشد .

کف و دیوار سرویس بهداشتی

کف و دیوار سرویس بهداشتی

وسایل داخل توالت از جمله کاشی ، فلاش تانک ، شیرآلات و حتی سطل زباله ، به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بایستی رنگ روشن باشند تا در صورت آلودگی در وسایل مشخص باشد و تمیز گردد.

از مصالح مناسب مانند ماسه نرم برای پر کردن زیر سنگ هر نوع توالت فرنگی یا ایرانی باید استفاده گردد. تا از شکستن کاسه توالت جلوگیری شود.

سطح سنگ توالت باید هم تراز کاشی کف باشد.

وجود سیفون در توالت فرنگی یا ایرانی بسیار اهمیت دارد و بهتر است نصب گردد.

روشنایی و نورپردازی در سرویس بهداشتی به چه صورت باشد؟

نورپردازی در سرویس‌ بهداشتی معمولا ساده ، قابل پیش بینی و غالبا غیر تزئینی بوده این موارد اکثرا در نورپردازی سرویس های بهداشتی از ملاحظات ثانویه به حساب می آید و مانند سایر قسمت های منزل از اهمیت بالای برخوردار نیست . و باید نور به صورتی باشد تا نور کافی برای مشاهده دقیق پوست و مو را در آینه فراهم کند.

تاثیر نور باید بدون ایجاد سایه باشد تا از مشاهده دشوار محیط جلوگیری نماید و دیدی خوشایند از صورت ایجاد کند و به راحتی دید دقیق و کافی در آینه داشته باشیم و کیفیت رنگی نور لامپ انتخاب شده باید مناسب باشد تا پوست را به شکل بهتری نشان دهد.

نکات مهم طراحی سرویس بهداشتی منزل

برای حفظ بهداشت فردی و عمومی سرویس بهداشتی بسیار مهم می باشد ، برای انجام طراحی داخلی سرویس بهداشتی باید زیبایی و و رعایت اصول بهداشتی و چیدمان در نظر گرفت. فضای های بهداشتی منازل شامل دستشویی ، روشویی ، و حمام می باشد . که در این مقاله به سرویس بهداشتی می پردازیم.

بهترین محل قرارگیری سرویس بهداشتی کجاست؟

بهتر و مناسب تر است که دستشویی به در ورودی منزل ارتباط مستقیم داشته باشد و با بقیه فضاهای منزل غیر مستقیم مرتبط باشد .

طراحی سرویس بهداشتی

طراحی سرویس بهداشتی

درب سرویس بهداشتی به چه صورت باید باشد؟

در سرویس بهداشتی باید به درب آن هم توجه شود و علاوه بر مقاوم بودن و ضد آب بودن ، عایق صدا هم باشد و اگر ضد آب نباشد حتما از رنگ های ضد آب استفاده گردد.

چه اصولی را برای کف سرویس بهداشتی باید رعایت کرد؟

برای کف سرویس بهداشتی حتما دقت کافی داشته باشد و از نکات مهم اجرایی می باشد ، حتما باید به نحوی ایزوله و عایق باشد که آب از آن رد نشود همچنین باید شیب کف دستشویی به صورتی باشد که به سمت کاسه توالت یا سرویس فرنگی باشد و آب به مرکز بیاید و در اطراف دیوار آب جمع نشود . حتما هنگام کاشی کاری و سرامیک کاری کف دستشویی ، درز ها را تا حد امکان باریک تر بگیرید تا آلودگی کمتری در درزها جمع شود و فاصله درزها که با سیمان پوشانده شده به راحتی شسته نشود تا آب در کف و دیوار نفوذ نکند.

سقف سرویس بهداشتی چگونه باید باشد؟

به طور معمول و نسبت به سایر فضاهای دیگر ساختمان ، سقف دستشویی ارتفاع کمتری دارد و کوتاه تر می باشد که یکی از دلایل این کار بخاطر عبور تاسیسات لوله کشی از آن می باشد که با مصالح پوشانده شده اند و برای زیبایی کار روی آن را بوسیله سقف کاذب پوشانده اند. و کوتاه بودن سقف دستشویی باعث حس بهتر و راحت تری در دستشویی میگردد ، همچنین برای نقاشی سقف بهتر است که از رنگ روغن و رنگ های ضد آب استفاده گردد.

برای دیوار های سرویس بهداشتی چه نکاتی باید رعایت گردد؟

برای دیوار سرویس بهداشتی هم باید ایزوله شدن انجام گیرد زیرا بدلیل استفاده زیاد از آب در دستشویی باید ایزوله باشد تا نشتی به دیوار های خارج سرویس نداشته باشیم و از لحاظ بهداشتی هم باید جنس آنها کاشی لعاب دار روشن باشد تا کثیفی به خوبی نمایان باشد و همچنین براحتی تمیز گردد.

بهترین محل قرارگیری روشویی سرویس بهداشتی کجاست؟

معمولا محل قرار گرفتن روشویی ها نزدیک به درب دستشویی بوده و بهتر است در صورت امکان در گوشه ها در نظر گرفته شود و محل قرارگیری آینه ، حوله و سایر متعلقات نظیر مسواک و خمیردندان و مسواک در نزدیکی روشویی نصب گردد.

بهتر است محل قرارگیری روشویی به صورتی باشد که علاوه بر دسترسی راحت به وسایل و متعلقات ، به صورتی باشد که فضای دستشویی را بیش از حد اشغال نکند و مانعی برای ورود و خروج نباشد . روشویی به تناسب اندازه سرویس انتخاب گردد و روشویی های بزرگ برای دستشویی های کوچک انتخاب نگردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دوازده =