وبلاگ - آخرین اخبار
چگونه رادیاتور شوفاژ را رسوب زدایی کنیم ؟

چگونه رادیاتور شوفاژ را رسوب زدایی کنیم؟

امروزه استفاده از پکیج و موتورخانه ( کمی قدیم تر ) رایج تر می باشد و هر دستگاهی پس از مدتی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته ایم رسوبگیری رادیاتور شوفاژ می باشد، یکی از شایعترین مشکلات ، تجمع رسوب در قطعات و لوله ها به علت سختی موجود در آب مصرفی می باشد که عدم رسوب زدایی در هنگام سرویس کردن پکیج می تواند باعث ایجاد خسارات و یا پرداخت هزینه های اضافی تری برای تعمیر گردد.

رسوبگیری رادیاتور شوفاژ چقدر اهمیت داشته و چه مزایایی دارد ؟

انجام این کار اهمیت زیادی داشته و در سلامت کارکرد پکیج دیواری بسیار موثر می باشد.

رسوبات داخل لوله کشی و رادیاتور ها با چرخش پمپ به داخل دستگاه کشیده می‌شود و باعث گرفتگی مبدل خروجی های پمپ و کلیه اتصالات پکیج خواهد شد که گاهاً برای پیدا کردن جای دقیق این گرفتگی وقت زیادی باید صرف شود و هزینه بر هم می باشد.

حتی در صورتی که در مسیر شیلنگ برگشت شوفاژ یعنی شیلنگی که زیر پمپ قرار گرفته است صافی نصب شده باشد این رسوبات پشت توری صافی آمده و مسیر را کاملا کیپ خواهد کرد و عدم گردش صحیح آب باعث صدمه زدن به دستگاه شما می گردد. بهترین زمان انجام رسوبگیری رادیاتور قبل از راه اندازی پکیج و یا نهایتا قبل از شروع فصل زمستان میباشد. وسایل مورد نیاز برای انجام این کار فقط یک عدد مغزی تبدیل 5/2 به 2 و آچار فرانسه می باشد.

روش رسوب زدایی رادیاتور

روش رسوب زدایی رادیاتور

چرا قبل از شروع زمستان و فصل سرما رسوبگیری کنیم؟

بدلیل اینکه با شروع کارکرد پکیج در فصل زمستان ، خودبخود تمام رسوبات و جرم موجود در رادیاتور شوفاژ از طریق پمپ پکیج به داخل دستگاه کشیده شده و همین مسئله باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در آینده می شود ولی برای دستگاه هایی که روی شیلنگ برگشت شوفاژ صافی برنجی نصب کرده‌اند این قضیه کمی متفاوت است که در این صورت این رسوبات ابتدا مسیر توری صافی را گرفته و مسیر را می‌بندد و به غیر از آن ممکن است مسیر گردش آب در سیستم لوله کشی و سر شیر رادیاتور مسدود گردد.

روش رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ چگونه می باشد؟

در مرحله اول ابتدا ، آب پکیج را تخلیه نمایید شیر ورودی آب مصرفی به پکیج را ببندید و شیر پرکن پکیج را باز کنید و یکی از شیرهای آبگرم در ساختمان (ترجیحا پایین ترین شیر) را باز کرده و تا پایین آمدن عقربه فشار روی صفر منتظر بمانید. منظور از شیلنگ برگشت شوفاژ شیلنگی است که زیر پمپ قرار می گیرد.

چهار عدد شیلنگ زیر پکیج داریم که به چهار خروجی زیر پکیج متصل شده است. وقتی روبروی پکیج ایستاده ایم و زیر پکیج را نگاه می‌کنیم به ترتیب از سمت راست به چپ خروجی های زیر پکیج را مشخص کنیم.اولین خروجی از راست که همان برگشت شوفاژ می باشد.

دومین خروجی که شیر ورودی آب مصرفی (آب سرد) به آن متصل است با نام ورودی آب سرد شناخته می شود. سومین خروجی برگشت آبگرم مصرفی میباشد که با نام خروجی آبگرم شناخته می شود. و چهارمین خروجی رفت شوفاژ میباشد که به همین نام شناخته می شود. تقریبا در وسط این چهار خروجی یک شیلنگ نیز وجود دارد که به شیر گاز متصل شده است که ما در اینجا فعلا کاری به آن نداریم. وقتی مشخص شد کدام شیلنگ به کدام خروجی متصل شده است. رادیاتور را بصورت زیر رسوگیری نمایید.

رسوب گیری رادیاتور

رسوب گیری رادیاتور

نحوه رسوبگیری رادیاتور چگونه است؟

تمام شیلنگ ها را از زیر پکیج باز کنید و با مغزی تبدیلی که از قبل تهیه کرده اید ابتدا ورودی آب سرد را به رفت شوفاژ متصل کنید و بعد از اینکه شیلنگ برگشت را داخل ظرف بزرگی و یا در ظرفشویی قرار دادید ، کم کم اقدام به باز کردن شیر ورودی آب سرد نمایید و تا زمانی که آب خروجی از شیلنگ برگشت شوفاژ کاملا تمیز نشده باشد شیر را نبندید. همین روش و کار را به صورت بالعکس انجام داده و ورودی آب سرد را این بار به برگشت شوفاژ متصل کرده و شیلنگ رفت شوفاژ را داخل ظرف قرار بدید تا مسیر لوله کشی و رادیاتور ها کاملا تمیز گردد.

وقتی این کار را انجام می دهید ، مسیر لوله ها از رسوبات و آشغال تخلیه می‌شود ولی برای اینکه رادیاتور ها نیز به همین صورت تمیز شود باید به این ترتیب عمل کنید.

هنگامی که این کار را انجام می دهید وقتی شیر آب باز است از فرد دیگری بخواهید که ابتدا کلیه رادیاتور ها را از سر شیر آنها ببندد و سپس از او بخواهید رادیاتور ها را یک به یک باز کند و پس از چند دقیقه رادیاتور جدید را باز کند و قبلی را ببندد. به این ترتیب وقتی کل‌ فشار آب روی یک رادیاتور باشد کلیه املاح و رسوبات رادیاتور تخلیه خواهد شد و عمل رسوبگیری بخوبی انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 19 =