وبلاگ - آخرین اخبار
سالم ترین و استاندارد ترین گاز برای شارژ کولرهای گازی (گاز R410a)

سالم ترین و استاندارد ترین گاز برای شارژ کولرهای گازی (گاز R410a)

مجموعه سرویسکاران ( در خصوص شارژ و سرویس کولر گازی و تعمیر کولر گازی ) برگرفته از کادری مجرب و با تجربه آماده خدمت رسانی در سراسر شهر تهران با ارزان ترین قیمت و سرویس دهی در محل می باشد.

شارژ کردن کولر گازی های اینورتر (کم مصرف) با گاز R410a

مبرد گازی است که قابلیت جذب و دفع حرارت آن بالا باشد این گازها که نقطه جوششان حدودا ۳۰ تا ۴۰ درجه زیر صفر است در سیکل های تبرید استفاده می شوند. گازهایی همانند فریون که در دستگاه های برودتی به کار می روند و ترکیبات متفاوتی دارند، شیمیایی هستند. گازهای موجود که سازگاری با محیط زیست و لایه ی ازون ندارند، گاز مبرد R11 می باشد و هرچه مبرد دارای ODP ) پتانسیل یک مولکول از گاز مبرد جهت تخریب لایه ازن بر مبنای٬ گاز پایه R11 با ODP برابر یک ( کمتری باشد به لایه ی ازون کمتر آسیب می رساند.

موادی تشکیل دهنده گاز R410a :

گاز R410a دارای ترکیبی از دو گاز (R-125 ( CF3CHF2 و (R32 (CH2F2 به صورت ۵۰ /۵۰ می باشد که بسیار سرمادهی خوبی دارد. نقطه ی جوش آن ۴/۵۱- درجه است که نسبت به گاز R22 که دارای نقطه‌جوش منفی ۴۰٫۸ درجه است بازده ی بالاتری دارد و سازگار با ODP و برای کولر گازی ها بسیار مناسب می باشد.

روش شارژ کردن گاز R410a

برای انجام شارژ گاز R410a به روش زیر عمل می کنیم و تا زمانی که می خواهید گاز کولر را شارژ کنید ابتدا باید برچسب فنی کولر و اطلاعات روی برچسب را مشاهده کنید و نوع گاز به کار رفته در سیستم را تشخیص دهید سپس باید در کولر از نبودن یا کم بودن گاز مطمئن شوید .سپس مراحل زیر را انجام دهید. شارژ گاز R410a در دو صورت انجام می شود یا هیچ گونه گازی در کولر نباشد یا گاز کم باشد.

اگر هیچ گازی در کولر نباشد بصورت زیر انجام می شود:

اگر دستگاه کاملا خالی باشد ، می توانید به صورت وزنی و از طریق یک ترازو میزان گاز مورد نظر را در کولر شارژ کنید. مد نظر داشته باشید که میزان گاز درج شده روی برچسب فنی برای ۵ متر لوله کشی محاسبه شده و در صورتی که لوله های کولرگازی بیشتر از ۵ متر باشد باید به ازای هر متر ۲۰ گرم گاز به کولر اضافه شود. روش دیگری تزریق گاز به دستگاه از طریق گیج مانوفیلد می باشد که می توان میزان ۱۱۰ PSI تا ۱۲۰ PSI گاز به کولر زد که این میزان در صورتی می باشد که دمای محیط ۲۷ درجه ی سانتی گراد و دمای بیرون ۲۵ درجه ی سانتی گراد باشد. باید توجه داشته باشید که گاز R410a حتما باید به صورت مایع شارژ شود به صورتی که هنگام شارژ کپسول گاز را باید برعکس کنید. و گاز را شارژ کنید و دستگاه آماده استفاده میشود .

در صورت دیگر اگر گاز کولر گازی اینورتر کم باشد به روش زیر صورت می گیرد:

اگر گاز دستگاه کاملا خالی نشده باشد و مقداری از گاز در دستگاه باشد که بوسیبله گیج مشخص می شود ، هنگامی که گاز کولر شما به هر دلیل کم شده باشد ابتدا باید علت را پیدا کنید تا شارژ گاز دوباره خالی نشود و سپس به آن گاز بزنید. همچنین مد نظر داشته باشید که زدن گاز R410a با گاز R22 متفاوت می باشد.به دلیل اینکه گاز R410a از دو گاز متفاوت تشکیل شده و اگر که گاز کولر خالی یا کم شده باشد ، شما نمی دانید که کدام گاز به چه مقدار کم شده ، بنابراین باید گاز را به طور کامل خالی کنید و مجدد به آن گاز بزنید.گاهی ممکن است در هر حالتی که کولر داشت مثلا گاز کم داشت یا به طور کامل خالی شده باشد گاز را به سیستم اضافه می کنند که این روش معایبی دارد. که این معایب 1- کولر سرمای مطلوبی نخواهد داشت. 2- در مدت زمان کمی باعث آسیب رساندن به کمپرسور می شود. 3- روغن کولر را فاسد می کند ، می باشد . اگر نکات فوق رعایت نشود، کاربر سرمای دلخواه را نمی گیرد.

قبل از انجام سیکل شارژ دستگاه به نکات زیر توجه فرمایید:

1- ابتدا حتما دلیل کم شدن گاز دستگاه را پیدا کنید(عیب یابی ) سپس رفع عیب کنید.

2- قبل از شارژ دستگاه ، دستگاه را وکیوم کنید.

3- گاز R410a حتما باید به صورت مایع شارژ شود به طوری که کپسول گاز را باید برعکس کرده تا مایع وارد کولر شود.

4- به هنگام استفاده از گیج مانوفیلد از گیج فشار بالا استفاده کنید زیرا فشار گاز R410a دو برابر گاز R22 می باشد.

گاز R410a تا حال حاضر بهترین گاز برای کولر گازی و دستگا ههای مبرد می باشد و علاوه بر داشتن استانداردهای محیط زیست ، گاز مناسبی برای کولرهای اینورتر (کم مصرف) می باشد ، که در موقع خرید کولر گازی (دستگاههای مبرد) به اینورتر ( کم مصرف ) بودن کولر گازی و نوع گاز مصرفی آن باید توجه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =