وبلاگ - آخرین اخبار
روغن کاری کمپرسور کولر گازی

روغن کاری کمپرسور کولر گازی

روغن کاری کمپرسور کولر گازی که همان تعویض روغن این قطعه محسوب می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این دلیل که عملکرد مطلوب کمپرسور به تعویض روغن آن بستگی دارد و در صورت انجام ندادن به موقع این کار، باعث وارد شدن آسیب به کمپرسور و خرابی آن خواهد شد. یکی از مواردی که در سرویس کولر گازی در صورت نیاز انجام می شود تعویض روغن کمپرسور کولر گازی است.

روغن باعث جلوگیری از اصطکاک خشک و سایش قطعات متحرک کمپرسور شده و حرکت آن ها را روی هم به شکل پویاتر و بدون سائیدگی انجام می شود. روغن کاری کمپرسور کولر گازی، کاری حساس و تخصصی بوده و نیازمند دقت زیادی است. از این رو لازم است با یک مرکز معتبر تعمیر و سرویس کولر گازی تماس بگیرید. با توجه به این نکته، چنانچه کمپرسور کولر گازی در منزل شما نیاز به تعویض روغن دارد، ما به شما تماس با مجموعه فنی و مهندسی سرویسکاران جهت تعمیر کولر گازی را پیشنهاد می دهیم. در این مقاله قصد آن را داریم تا موضوع تعویض روغن کمپرسور در کولرهای گازی را مورد بررسی قرار دهیم.

در زمان نصب کولر گازی که به صورت مججد انجام می شود امکان دارد مقداری از روغن در محل قبلی تخلیه شده باشد و کمپرسور با کمبود روغن مواجه شود باید به این مورد کاملا دقت کنید که در صورت کسر روغن به آن روغن اضافه کنید

در این بخش می خوانید:

اهمیت روغنکاری کمپرسور کولرگازی

اهمیت روغن کاری کمپرسور کولر گازی

از جمله اقداماتی که در سرویس کولرهای گازی انجام می شود، روغن کاری کمپرسور است. همان گونه که بیان کردیم کارکرد روغن کمپرسور کاهش سایش و اصطکاک خشک قطعات متحرک درون دستگاه است. زیرا سایش و اصطکاک خشک باعث فشار به قطعات شده که نهایتا سبب آسیب دیدن جدی این قطعات می شود. علاوه بر این روغن باعث محافظت این قطعات از خوردگی، فرسودگی و … می شود. به همین علت، تعویض روغن کمپرسور، یکی از اقدامات ضروری و بسیار مهم است. کمپرسور در واقع قلب سیستم کولر گازی به شمار می رود که کنترل منظم سالم بودن روغن داخل آن و تعویض به موقع باعث محافظت از کل دستگاه و قطعات آن و نیز حفظ عملکرد مطلوب سیستم کولر گازی می شود.

انواع روغن های مورد استفاده در کمپرسور کولر گازی

برای روغنکاری کمپرسور کولر گازی چند نوع روغن مختلف وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم. البته موضوع مهم این است که باید با توجه به نوع گاز مبرد کولر گازی روغن مناسب را انتخاب کرده و آن را به داخل کمپرسور تزریق کنیم.

  • روغن های معدنی یا مینرال که با نشانه اختصاری MO شناخته می شود. این روغن ها در دسته روغن های طبیعی جای می گیرند.
  • روغن هایی که از جنس پلی استر ساخته می شوند و نشانه اختصاری آن ها POE است.
  • روغن های مصنوعی که در دسته روغن های الکیل بنزین جای می گیرند و با نشانه اختصاری AB شناخته می شوند.
  • روغن های پلی آلکیل بنزین که نشانه اختصاری آن ها PAG است.
  • روغن های پلی آلفا اُلفین که با نشانه اختصاری PAO شناخته می شوند.
  • روغن های پلی وینتال اتر که علامت اختصاری آن ها pve است.
انواع روغن کمپرسور کولر گازی

انواع روغن کمپرسور کولر گازی

آثار منفی روغن بی کیفیت و آلوده در کمپرسور

مسلما تعویض نکردن به موقع روغن کمپرسور در کولر گازی باعث کاهش کیفیت آن شده و همچنین سطح روغن درون دستگاه هم کم تر می شود. علاوه بر این روغن موجود در کمپرسور به طور مداوم در معرض انواع آلودگی هااز قبیل رطوبت و نیز مواد و ذرات ریز فلزی است که به مرور زمان آلوده شدن روغن کمپرسور را به دنبال دارد. کاهش کیفیت روغن و آلوده شدن آن آثار منفی روی عملکرد کمپرسور و تمام سیستم کولر گازی می گزارد. در ادامه به بررسی این آثار منفی پرداخته ایم.

اسیدی شدن سیال ها

چنانچه رطوبت به محیط درون کمپرسور نفوذ کند امکان اسیدی کردن سیال های درون دستگاه از جمله روغن و گاز مبرد وجود دارد. با اسیدی شدن این سیال ها، پیامدهایی همانند تشدید خوردگی قطعات داخل کمپرسور ایجاد می شود.

تشدید سایش و اصطکاک خشک قطعات

آلوده شدن روغن کمپرسور در اثر نفوذ ذرات ریز فلزی و عدم تعویض به موقع آن، باعث تشدید سائیدگی و اصطکاک خشک بین قطعات متحرک می شود که در نهایت منجر به آسیب دیدگی آن ها می شود.

کف کردن روغن کمپرسور

زمانی که کیفیت اولیه روغن کمپرسور از بین برود، تشدید دمای حرارتی و نفوذ رطوبت، باعث کف کردن روغن می شود. این کف ایجاد شده می تواند باعث گرفته شدن لوله ها شود. پیامد این پدیده افزایش حرارت داخل محیط کمپرسور بوده که در نهایت منجر سوختن دستگاه می شود.

تولید سر و صدا

تشدید سایش میان قطعات کمپرسور در اثر آلوده شدن روغن، باعث تولید سر و صدای بسیار از درون کمپرسور می شود که پدیده ای ناخوشایند است.

کمپرسور کولرگازی

کمپرسور کولرگازی

روغن کمپرسور باید چه زمانی تعویض شود؟

آگاهی از زمان روغنکاری کمپرسور کولر گازی با کنترل مجموعه ای از علائم ظاهری و یا استفاده از روش های سیستمی امکان پذیر است. برای مثال با فرا رسیدن روزهای گرم سال، قبل از آن که کولر را راه اندازی و استفاده کنید، می توانید میزان روغن درون کمپرسور و کیفیت آن را تست کنید. همچنین در صورت وجود علائم زیر توصیه می شود در اولین فرصت روغن کمپرسور را عوض کنید.

ورود رطوبت و هوا به داخل روغن و ترکیب با آن

چنانچه رطوبت و هوا به داخل روغن کمپرسور نفوذ کند و با آن ترکیب شود، وقت آن رسیده است که روغن را تعویض کنید. زیرا ترکیب اکسیژن و آب با روغن باعث افت کیفیت و کاهش کارایی آن می شود.

کم شدن میزان روغن: یکی دیگر از علائمی که زمان روغنکاری کمپرسور کولر گازی را مشخص می کند، کم شدن سطح روغن است. از این رو با مشاهده کاهش میزان روغن دستگاه، وقت آن رسیده است که روغن آن را عوض کنید. همچنین ضروری است علت یا علل کم شدن میزان روغن را نیز بررسی کنید.

شنیده شدن صداهای غیر عادی از کولر

اگر به هنگام کار کردن کولر گازی احساس کنید صداهای غیر عادی از آن شنیده می شود، احتمال بسیار دارد که روغن کمپرسور دچار افت کیفیت و کاهش سطح شده است. از این رو ضروری است روغن دستگاه را بازدید کرده و در صورت بی کیفیت بودن و کم شدن سطح آن، اقدام به تعویض روغن کنید.

تغییر یافتن رنگ

چنانچه رنگ روغن کمپرسور تغییر یابد و به رنگ های سیاه، سبز یا طوسی دربیاید، وقت آن رسیده است که در اولین فرصت آن را تعویض کنید.

مراحل روغن کاری کمپرسور کولر گازی

مراحل روغن کاری کمپرسور کولر گازی

مراحل روغن کاری کمپرسور کولر گازی

تعویض روغن کمپرسور شامل مراحل زیر است.

  • ابتدا لازم است گاز مبرد درون سیستم کولر گازی جمع آوری شود. سپس باید کمپرسور را از سیستم کولر گازی جدا کنیم. برای این کار باید شیرهای قطع کمپرسور بسته شود.
  • پس از جمع آوری گاز مبرد، امکان باقی ماندن مقداری از آن در سیستم وجود دارد. از این رو در این مرحله با استفاده از فناوری بازیابی گاز مبرد، مقداری از گاز که هنوز در سیستم وجود دارد را خارج می کنیم.
  • در مرحله بعدی باید روغن موجود در کمپرسور را تخلیه کرد. برای این کار کمپرسور را باید به یک طرف خم کرد و با استفاده از لوله مکش روغن آن را به داخل یک ظرف خالی می کنیم. نکته ای که باید به آن توجه شود آن است که میزان روغن لازم برای دستگاه با روغنی که تخلیه می شود باید برابر باشد. البته میزان روغن لازم دستگاه داخل دفترچه راهنمای کولر و یا روی خود دستگاه کمپرسور نوشته می شود.
  • در این مرحله باید روغن دستگاه شارژ شود. برای این کار می توان روغن را به داخل یک سرنگ بزرگ کشید یا با روغن دان به درون لوله مکش دستگاه تزریق کرد.
  • در مرحله بعد باید لوله خروجی کمپرسور را با دست خود بگیریم تا از ورود هوا به سیستم جلوگیری شود.
  • پس از آن که روغن را به میزان کافی به درون دستگاه تزریق کردیم و از این کار مطمئن شدیم، باید دستگاه به یک خازن دائم کار وصل شود. با این کار کمپرسور شروع به کار کردن می کند و باعث مکش مناسب روغن به درون محفظه دستگاه می شود.
  • آخرین مرحله تعویض روغن کمپرسور، کنترل نشتی روغن است که ضروری است حتما انجام شود.
تعویض روغن کمپرسور کولرگازی

تعویض روغن کمپرسور کولرگازی

نکات مهم در تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

  • روغنکاری کمپرسور را به یک تکنسین متخصص و ماهر بسپارید. زیرا از مقدار مورد نیاز روغن و نحوه تزریق آن را سرویسکار ماهر به خوبی آگاهی دارد. از این رو در صورتی که خودتان قادر به انجام این کار نیستید، از اقدام خودسرانه پرهیز کرده و این کار با به یک فرد ماهر واگزار کنید.
  • استفاده از روغن باکیفیت و استاندارد: امروزه در بازار روغن های تقلبی و بی کیفیت به فراوانی یافت می شود. از این رو لازم است در خرید نوع روغن دقت زیادی داشته باشید.
  • برخی از مقدمات کار همانند قطع کردن برق، بررسی وضعیت داخل کولر و …. را خودتان انجام دهید. البته توصیه می شود در صورت آگاهی کامل این کارها را انجام دهید.
  • روغنکاری کمپرسور کولر گازی را در زمان مناسب انجام دهید. از این رو بهتر است یک هفته پیش از راه اندازی کولر گازی، روغنکاری و سرویس آن انجام شود.

روغنکاری در کمپرسور کولرگازی

روغنکاری باعث کاهش ساییدگی کمپرسور شده و راندمان کولرگازی و خنک شدن قسمت های مختلف کمپرسور می شود، مقداری از این روغن همیشه با مبرد از کمپرسور خارج می شود و بعد از چرخش دوباره به محفظه کمپرسور برمی گردد.

در روغن کاری کمپرسور تا پایین و یا وسط یاتاقان اصلی پر از روغن می شود هر زمان که میل لنگ شروع بکار می کند قسمت خمیده میل لنگ وارد روغن می شود و در مسیر برگشت روغن را به سیلندر و پیستون می پاشد.

تست رطوبت روغن

روغن دستگاه کمپرسور باید بدون هیچ رطوبتی باشد، تست رطوبت روغن با اندازه گیری مقاومت الکتریکی روغن صورت میگیرد.

در صورتیکه در کمپرسور و کولرگازی رطوبت ایجاد شود مشکلاتی به وجود می آید:

1. باعث گرفتگی لوله مویی و شیر می شود.

2. باعث ایجاد کثیفی و کف در روغن می شود.

3. رطوبت باعث تولید اسید میشود که باعث از بین رفتن سیم پیچ موتور می شود.

4. باعث از بین رفتن روغن و عایق می شود.

در صورت بروز هر یک از موارد بالا حتما باید از سرویسکار کولر گازی جهت سرویس کولر گازی و تعمیر آن کمک بگیرید.

کف کردن روغن به دو دلیل بوجود می آید:

1. آلودگی و رطوبت موجود در روغن

2. اگر مبرد به صورت مایع در کمپرسور ریخته شود باعث می شود روغن تبخیر شود و همین تبخیر باعث کف کردن روغن می شود.

کم بودن روغن در کولرگازی باعث میشود از بین رفتن یاتاقان، پیستون، رینگ، و سوپاپ ها به سرعت اتفاق بیافتد، همینطور باعث از بین رفتن کاسه نمد می شودکه این خود موجب افزایش سرو صدا می شود.

روغن بیش از اندازه هم باعث می شود روغن زیاد در کمپرسور پمپ شود.

چک کردن روغن کمپرسور بسیار حائز اهمیت می باشد و جز مراحل سرویس کولرگازی می باشد که تعمیرکار کولرگازی چه در نصب کولر گازی چه در سرویس کولر گازی و تعمیر آن روغن دستگاه را چک خواهد کرد.

کلام آخر

در این مقاله کوشش کردیم تا موضوع روغنکاری کمپرسور کولر گازی را مورد بررسی قرار دهیم. روغنکاری کمپرسور یکی از اقدامات مهم در سرویس سیستم کولر گازی بوده که از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا عدم تعویض روغن این قطعه باعث بروز آسیب و آثار منفی روی دستگاه و کل سیستم کولر گازی می شود. همان گونه که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، برای انجام تعویض روغن کمپرسور، ما به شما مجموعه فنی و مهندسی سرویسکاران را توصیه می کنیم. این مجموعه با پیشینه ای درخور توجه در امر سرویس و تعمیرات انواع لوازم خانگی و برخورداری از سرویسکاران و تکنسین های مجرب و ماهر، آمادگی دارد تا انجام روغنکاری کمپرسور سیستم کولر گازی شما را با کیفیت مطلوب و هزینه ای بسیار مقرون به صرفه برعهده گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 4 =