وبلاگ - آخرین اخبار
خط تلفن PCM چیست و چه معایبی دارد؟

خط تلفن PCM چیست و چه معایبی دارد؟

امکان دارد شنیده باشید که برای خط تلفنی امکان ارائه ی خدمات اینترنت پرسرعت یا ADSL وجود نداشته باشد. در اکثر موارد دلیل این امر PCM بودن نوع اتصال خط می باشد که به مشترک اجازه داشتن اینترنت پرسرعت روی خط تلفن را نمی دهد.

PCM یا Pulse Code Modulation چیست؟

در کابل کشی و سیم کشی تلفن ، شرکت مخابرات ایران بدلیل صرفه جویی در مصرف کابل های مسی در نقاط پر تراکم با هر زوج سیم ظرفیت بیشتری از خطوط را منتقل میکند و در سمت مشترک با یک دستگاه PCM خطوط را به صورت مجزا به مشترکین میرساند. به عبارتی دیگر چند خط تلفن با یک سیم تلفن منتقل می شود و در نهایت قبل از رسیدن به مشترک توسط PCM جدا می گردد. این فرایند سیم کشی تلفن مشکلات زیادی برای کاربران و فواید زیادی برای شرکت مخابرات دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خطوط PCM خطوطی می باشند که مخابرات بواسطه کمبود کابل مسی بوسیله آن، خطوط تلفن را در اختیار مشترک قرار می دهد. خطوط PCM با قرار گرفتن چند خط روی یک خط از مخابرات تا مشترک موجب می شود ظرفیت بیشتری از خطوط را بتوان روی یک یا دو زوج سیم انتقال داد و نهایتا در سمت مشترک با استفاده از یک دستگاه PCM خطوط را به صورت جداگانه در اختیار مشتریکین قرار می دهند.

تلفن pcm

تلفن pcm

این خطوط بواسطه ماهیت انتقال و دیوایس هایی که مورد استفاده قرار می گیرند برخی اوقات دچار قطعی هایی می شوند و به همین واسطه مشتریکنی که از این خطوط استفاده می کنند بعضی اوقات قطع شدن تماس در حین مکالمه و نداشتن بوق در زمان هایی، تجربه ای نه چندان خوب از این خطوط را دارند. همچنین روی خط PCM سرویس های نظیر ADSL در اختیار مشترکین قرار نمی گیرد و مشکل ارائه خدمات اینترنت دارند.

PCM مخفف عبارت Pulse Code Modulation و به معنی مدولاسیون پالس می باشد و با این روش امکان انتقال چند خط تلفن روی یک سیم تلفن اجرایی می شود. با توجه به افزایش ظرفیت از این طریق طبیعتا امکان سرویس هایی نظیر ADSL که از پهنای باند آزاد سیم تلفن، یعنی 96 کیلو هرتز باقی مانده استفاده شده دیگر امکان پذیر نمی باشد.

در هر صورت، عدم کفایت ظرفیت کافی بستر کابل مسی در مناطقی و مهیا نبودن توسعه ظرفیت مخابرات را بر آن داشته تا با این راهکار کمبود های موجود را شکلی نه چندان پایدار پشت سر بگذارد و طبیعتا این راهکار مشکلاتی را برای مشترکین به همراه خواهد داشت. به همین جهت عموما در مناطقی که ظرفیت ارائه خط تلفن روی زوج سیم مسی و به صورت مستقل به مشترکین وجود داشته باشد، مخابرات از خطوط PCM به واسطه مشکلاتی که به دنبال دارد معمولا استفاده نمی کند.

برای مشترکین تلفن ، یکی از راهکارها برای عبور مشترکین از این معضل انتقال خط تلفن از طریق اینترنت می باشد که می توان در مکان هایی که مخابرات ظرفیت ارائه خطوط را دارد خط تلفن را تهیه نمود و از طریق یک بستر شبکه ای امن می باشد. این راهکار از نظر هزینه برای مشترکین هزینه بیشتری را به دنبال دارد ولی اگر از یک بستر امن و استیبل برای این کار استفاده گردد و تجهیزات ارتباطی به صورت کارشناسی شده انتخاب گردند، طبیعتا مشکلات متعددی که خطوط PCM به دنبال دارد برای مشترک مشکلی پیش نخواهد آمد و کمتر دچاره ایراد تلفنی و خدمات اینترنتی می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =