وبلاگ - آخرین اخبار
barghkari sakhteman

آشنایی با خدمات برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان

یکی از موارد مهم در ساخت و ساز انواع ساختمان های مسکونی و تجاری، اصول برق کشی آن هاست. برای اجرای یک سیستم برقکاری امن، نیاز به یک سری ملزومات است که باید قبل از خرید وسایل لازم و همچنین محاسبه هزینه ها، به دقت بررسی شود.

مراحل برقکاری ساختمان

اولین مرحله برقکاری یک ساختمان، دسترسی به نقشه ساختمان است. برای اجرای برقکاری، نیاز به یک نقشه دقیق و کلی از ساختمان است. در واقع شروع عملیات برقکاری، از روی نقشه می تواند سرعت و ظرافت کار را بالا برده و بنابراین سیستم برق ساختمان، کاملاً اصولی و بر اساس استانداردهای برق کشی انجام خواهد شد.

دومین مرحله برقکاری، تعین مکان سیم و کابل، کلید و پریزها از روی نقشه است. در این مرحله و طبق استاندارد برق کاری، تمامی فاصله ها از کف، سقف و دیوارها، اندازه گیری و ثبت می شود.

در مرحله سوم برقکاری، جایگاه قرارگیری سیم و کابل برق، باید کنده کاری شود. لوازم و ابزار صنعتی متفاوتی برای کنده کاری در بازار موجود است که بر طبق نیاز و امکانات هر پیمانکار، استفاده می شوند.

در مرحله چهارم، کلید و پریز در مکان مخصوص خود قرار داده می شود. سپس در شیارهای کنده شده، لوله هایی که برای مسیر عبور کابل و سیم برق در نظر گرفته شده است، تعبیه می شوند. در هنگام تغییر مسیر لوله ها، باید حتماً از اتصالات زانویی استفاده کرد؛ این کار باعث می شود سیم های برق، آسیب کمتری ببینند؛ بنابراین خطرات احتمالی حذف خواهد شد.

استانداردهای برقکاری ساختمان

استانداردهای برقکاری ساختمان

در مرحله آخر، پس از عبور سیم برق و اتمام عملیات برقکاری، سر سیم ها باید توسط چسب برق، عایق کاری شوند. در پایان هم بر حسب نوع وسیله برقی، سیم های برق به دستگاه یا وسیله برقی متصل می شوند.

استانداردهای برقکاری ساختمان

در برقکاری، یک سری استانداردهایی باید در حین کار رعایت شود. به عنوان نمونه، مکان قرار گرفتن کلید و پریز باید به دقت مشخص شود. برای وسایل برقی مانند ماشین لباس شویی، یخچال، پکیج، ماکروویو و …، مکان پریز برق بسیار اهمیت دارد. معمولاً پریز برق این وسایل در ارتفاع پایین نصب می شود.

فاصله کلید و پریز برق باید از یکدیگر در حالت استاندارد قرار بگیرد. فاصله کلید برق از کف ساختمان، حداقل باید در حدود 110 تا 120 سانتی متر باشد. اگر کلید برق در ورودی یک اتاق نصب می شود، فاصله آن از چهارچوب باید در حدود 15 تا 25 سانتی متر در نظر گرفته شود.

مورد مهمی که در استانداردهای سیستم برقکاری ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب مناسب سیم های برق است. به عبارتی دیگر، برای هر وسیله برقی نوع خاصی از سیم و کابل برق و در اندازه مشخصی مورد نیاز است. به عنوان نمونه، برای سیم های سیستم لامپ و روشنایی، سطح مقطع سیم باید در حدود 5/1 تا 4 میلی متر مربع باشد؛ و یا در مورد وسایلی مانند کولر گازی، سیمی با اندازه 4 میلی متر مربع مورد نیاز است.

انواع خدمات برقکاری

در حال حاضر، شرکت ها و نمایندگی های زیادی در سطح کشور مجری انواع خدمات برقکاری هستند. ارائه یک سیستم امن و قابل اطمینان برقکاری (برق کشی ساختمان – برقکاری لوازم و وسایل برقی) در سلامت افراد و بنای ساختمان نقش اساسی دارد.

تکنسین برق

تکنسین برق

نصب و راه اندازی وسایل برقی، تعمیرات سیم و کابل ساختمان، تعمیرات انواع دستگاه های برقی، برقکاری ساختمان های نوساز، برق کشی صنعتی، نصب فیوز و کنتر برق و …، از مهم ترین خدمات برقکاری هستند.

به طور کلی باید گفت، تمام خدمات برقکاری، برق کشی و نصب سیم ها و کابل های برق، باید توسط افراد ماهر و متخصص و در مراکز معتبر انجام پذیرد.

روش های برقکاری

برقکاری ساختمان نیاز به اجرای مراحل متعددی دارد. برای آغاز کار، باید نقشه کاملی از تمام قسمت های ساختمان تهیه شود. محل دقیق قرار گرفتن سیم، کابل، کلید و پریز باید به خوبی بررسی گردد. سپس برای نصب لوله های مخصوص عبور سیم برق اقدام شود. کابل های برق باید از کنتور و فیوز عبور داده شوند. در مراحل برقکاری باید تمامی نکات ایمنی کار، رعایت شود. خدمات برقکاری، شامل نصب و راه اندازی یک سیستم برقکشی به طور کامل و یا تعمیرات انواع وسایل برقی می باشد.

برقکاری در انواع ساختمان، به روش های مختلفی اجرا می شود. برقکاری ممکن است به شکل توکار، روکار (سطحی) و زمینی انجام شود. در برقکاری توکار، پس از اینکه نقشه ساختمان به دقت بررسی و محل دقیق کابل ها، کلید و پریز، دقیق مشخص شد، عملیات شیارزنی آغاز می شود. این شیارها مکان نصب لوله های پلاستیکی ویژه عبور سیم های برق است. پس از اتمام کار، روی شیار با مصالح پوشانده می شود.

در برقکاری روکار، لوله های که به منظور عبور سیم های برق در نظر گرفته شده است، توسط بست به سقف یا دیوار متصل می شوند. بستها باید به وسیله رول پلاک و پیچ در جای خود محکم شوند. اگر لوله های فلزی برای برقکاری استفاده می شود، باید از پیچ های فولادی مخصوص استفاده گردد.

برای این مدل برقکاری، نباید هرگز از میخ برای محکم کردن لوله ها، سیم ها و یا حتی جعبه های تقسیم استفاده کرد. اگر سقف از نوع کاذب باشد و بخواهیم برقکاری روکار روی آن اجرا کنیم، حتماً لوله ها باید از سقف اصلی عبور داده شود نه از روی سقف کاذب.

روش دیگر برقکاری، نصب کابل ها به صورت زمینی است. در برخی موارد لازم است کابل برق از زیر جاده یا زیر سطح زمین عبور کند. در این حالت یک لوله محافظ در محل تعبیه می شود. البته باید توجه داشت قبل از نصب لوله ها، باید مکانیک خاک به طور کامل بررسی شود.

خدمات برقکاری ساختمان

خدمات برقکاری ساختمان

خدمات برقکاری ساختمان

هر یک از بخش های ساختمان، اهمیت خاص خود را دارد. آشپزخانه، یکی از مکان هایی است که سیستم برقکشی آن بسیار مهم است. علاوه بر اجرای سیستم روشنایی فضا، سیستم برق وسایل و لوازم برقی که در آشپزخانه استفاده می شود، باید به خوبی طراحی شود.

کلیدها و پریزها باید در مکان هایی نصب شود که دور از دسترس حرارت و آب باشند؛ در غیر این صورت از کلیدهای با حافظت بالا استفاده شود. نور و روشنایی فضای آشپزخانه بستگی به نوع کابینت کاری دارد. معمولاً از نورهای LED مخلوط با نور سفید رنگ استفاده می شود.

برای هر دستگاه برقی، حتماً باید یک پریز در نظر گرفته شود. پریزها باید به سیستم ارت مجهز شوند. به طور مثال، پریز وسایلی مانند ماشین لباس شویی باید از ماشین ظرف شویی یا یخچال مجزا باشد.

پریز برخی لوازم برقی مانند ماشین لباس شویی باید در ارتفاع کم نصب شود. در بسیاری از آپارتمان های مسکونی، معمولاً نزدیک آشپزخانه یک کلید و پریز مخصوص خط تلفن تعبیه می کنند. این کلید و پریز هم باید از بقیه کلیدها جدا باشد.

برقکشی برای وسایلی مانند پکیچ و کولرگازی، به صورت معمول است و معمولاً در هنگامی که برقکاری کل ساختمان در حال انجام است، مکانی را هم برای این وسایل در نظر می گیرند.

برای برقکاری ساختمان، معمولاً از سیم های برق با قطر 5/2 سانتی متر استفاده می شود. یادآور می شویم که تهیه و دسترسی به یک نقشه دقیق از کل ساختمان می تواند تأثیر زیادی در اجرای یک برقکاری موفق و ایمن داشته باشد. سخن آخر اینکه، برقکاری ساختمان و خدمات برقکاری حتماً توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =