وبلاگ - آخرین اخبار
sisteme garmayeshi dar sakhteman

انواع سیستم های گرمایشی ساختمان

امروزه همراه با رشد فناوری های نوین در صنعت ساختمان، طراحی و تولید سیستم های تهویه مطبوع برای ساختمان، دستخوش تغییرات بزرگی است. دلایل اصلی اهمیت این سیستم ها، بحث انرژی و صرفه جویی در آن است. کاهش هزینه های انرژی می تواند نقش مهمی در اقتصاد مصرف کننده و همین طور کشور داشته باشد.

برای یک ساختمان، سیستم های مختلف گرمایشی، سرمایشی و تهویه از قبیل انواع چیلر، پکیج، کولر گازی (اسپیلت)، کولر آبی، فن کویل، هواساز و … در بازار موجود است. در این مقاله به بررسی سیستم های گرمایشی ساختمان خواهیم پرداخت.

یکی از روش های گرمایشی ساختمان، استفاده از سیستم گرمایشی مرکزی ساختمان است. در این سیستم ها، حرارت ایجاد شده توسط یک سیال، که معمولاً آب گرم یا بخار است، از طریق پکیج، رادیاتور و یا هیتر، در فضای ساختمان پخش می شود. مهمترین مزیت پکیج های گرمایشی، عدم نیاز به نصب دود کش است؛ زیرا این سیستم ها، دود تولید نمی کنند و خطرات انتشار گاز مونوکسید کربن را ندارند.

نوع بعدی سیستم گرمایشی، شومینه است. این سیستم یکی از قدیمی ترین روش های گرم کردن ساختمان است. یکی از معایب این سیستم این است که شومینه بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارد و توانایی گرم کردن ساختمان های بزرگ را ندارد. در نصب شومینه باید تمام جوانب ایمنی را رعایت نمود. احتمال نشت مونوکسید کربن در شومینه ها بالاست.

یکی از مدرن ترین روش های گرمایشی ساختمان، استفاده از روش گرمایش از کف است. این سیستم، نه تنها موجب صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود بلکه آسایش و رفاه ساکنان ساختمان را به دنبال دارد. سیستم گرمایش از کف باعث پخش یکنواخت گرما در تمام ساختمان می شود. این سیستم نیازی به دودکش ندارد و خطر نشر گاز سمی مونوکسید کربن را ندارد.

 سیستم های گرمایشی ساختمان

سیستم های گرمایشی ساختمان

نصب این سیستم در ساختمان، فضایی را اشغال نمی کند. کاهش هزینه های نصب و راه اندازی به میزان 40 درصد، و همچنین کاهش مصرف انرژی در حدود 20 تا 40 درصد، برای این سیستم ها مقدور است. تنها عیب این سیستم ها این است که فرآیند گرم شدن ساختمان با این سیستم، بسیار کند است. روش های گرمایش از کف، در تمامی اماکن مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها، سینما، منازل مسکونی، ورزشگاه ها، استخر ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

پکیج ها و رادیاتورها، نوعی دیگر از روشهای گرمایشی ساختمان است. پکیج ها جایگزین بسیار مناسبی برای روش های گرمایشی کف هستند. سرعت گرم شدن ساختمان توسط پکیج، بیشتر از سیستم گرمایشی کف است. پکیج ها می توانند با انرژی خورشیدی نیز شارژ شوند.

روش دیگر گرم نمودن ساختمان ها، استفاده از انرژی خورشیدی است. در این روش، از انرژی خورشیدی برای گرم کردن ساختمان ها استفاده می شود. سیستم های گرمایشی خورشیدی با بهره گیری از صفحات خورشیدی و یا بخش های جذب کننده نور خورشید، انرژی نور خورشید را جذب کرده و انرژی نورانی را به انرژی گرمایی تبدیل نموده و از این طریق گرما تولید می کند.

این سیستم بیشتر برای گرم کردن آب مصرفی ساختمان، آب گرم منازل، پکیج، استخرها، صنایع ویژه مانند کارخانه داروسازی به کار می رود. بهترین مزیت این روش، استفاده از منبع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی است. سیستم گرمایشی خورشیدی، در زمان قطع گاز یا برق، می تواند به کار خود ادامه داده و همیشه در دسترس باشد. این سیستم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

به طور کلی باید گفت، استفاده از سیستم های نوین گرمایشی در ساختمان ها، به ویژه سیستم های گرمایشی کف و پکیج ها، از بسیاری جهات نظیر جنبه های اقتصادی، مصرف انرژی، کاهش هزینه ها، دکوراسیون داخلی و فضای اشغال شده در ساختمان، محیط زیست، آلایندگی و …، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 19 =