وبلاگ - آخرین اخبار
سرویس و تعویض پمپ آب کولر آبی

سرویس و تعویض پمپ آب کولر آبی

مجموعه سرویسکاران ( در خصوص تعمیر و سرویس کولر آبی ) برگرفته از کادری مجرب و با تجربه آماده خدمت رسانی در سراسر شهر تهران با ارزان ترین قیمت و سرویس دهی در محل می باشد.

سرویس و تعویض پمپ آب کولر آبی

دلیل اصلی سوختن پمپ آب کولر ، کم آب و بی آب شدن کولر است . این مشکل به شدت رایج است و جالب است که تنها با یک سرویس دوره ای و تنظیم شناور کولر آبی و ورودی آب کولر می تواند بیش از 70 درصد دلایل سوختگی های پمپ آب را از بین برد. به دلیل ارزان بودن و به صرفه نبودن پمپ کولر آبی ، هیچکس این پمپ را تعمیر و سیم پیچی نمی کند. به دلیل قیمت پایین همه به خرید یک پمپ جدید روی میاورند.

پمپ آب کولر (واترپمپ) همانند همه پمپ ها از دو قسمت الکتریکی (موتور) و یک قسمت مکانیکی (پمپ) تشکیل می‌شود.

قسمت الکتریکی

درپوش ها : درپوش‌ها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور می‌باشند، و در نگهداری روتور نقش مهمی دارد.

استاتور: قسمت استاتور از دو بوبین (بالشتک) تشکیل شده است، که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفته‌اند.
هسته روتور ، واتر پمپ را از ورق‌های آهن سیلیس‌دار تهیه و شیارهایی به منظور قرار گرفتن میله یا هادی‌ها روی روتور ، روی آن ایجاد می‌کنند. این شیارها به منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب می شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزریق می‌کنند. بطوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می‌شود.

فراموش نکنید کهپمپ کولر آب زمانی که به قسمت جعبه تقسیم برقی وصل شده است دارای دو سیم میباشد. یکی فاز و یکی نول. دقت کنید که سیم پمپ به کجای جعبه تقسیم وصل میشود.

نکته مهم: زمانی که کولر خنک نمیکند. ابتدا پس از چک کردن تسمه کولر و حرکت راحت و روان کولر، چک کنید که آیا آب توسط پمپ آب به پوشال ها میرسد یا نه. چون زمانی که پمپ، پوشال های کولر آبی را خیس نکند. خنکی مطلوبی ایجاد نشده و هوا خنک نمیشود.

صافی زیر پمپ آب کولر

همواره به یاد داشته باشید که به دلیل وجود جرم آهکی و یا هرگونه قطعه زاید به دلیل گرفتگی لوله های پمپ یا شیلنگ کولر که به دیواره ها آب را منتقل میکنید ، از صافی استفاده کنید. این فیلتر مواد زائد در کولر را جدا کرده و فقط آب را انتقال می دهد.

پمپ آب (واتر پمپ) : قسمتی از مجموعه موتور کولر که به شکل پره‌های منظم در قسمت انتهایی (پایینی) محور قرار دارد، واتر پمپ نامیده می‌شود، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام می‌دهد. قسمتهای مختلف پمپ عبارتند از :

چپقی پایه پمپ ، محل قرار گرفتن شیلنگ ، که آب را به سه راهی منتقل می‌کند.

کفی یا پایه پمپ که در زیر پایه نصب می‌گردد و نقش آب‌بندی پمپ را دارد.

پایه اصلی پمپ که در داخل آب قرار می‌گیرد.

پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را داشته و آب را پمپاژ می‌کند.

کلاهک پمپ ، قسمت فوقانی الکتروپمپ ، که به صورت چتری بالای الکتروپمپ قرار می‌گیرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری کند.

تشخیص عیب پمپ آب و تعویض پمپ

پنل کنار کولر آبی را باز کنید. پمپ آب کولر را پیدا کنید. پمپ آب باید روشن شود. در حالی که پمپ در حال کار است، با دقت شلنگ یا کلاه گشاد آبریزی پمپ کولر آبی را جدا کنید. بررسی کنید که آیا آب به شکل مناسبی به کولر آبی پمپ می‌شود یا نه. اگر به نظر می‌رسد مشکل وجود دارد، پس مرحله بعدی را اجرا کنید.

برق را قطع کرده و قبل از برداشتن پمپ آب موجود برای تعمیر آن، لازم است که کولر آبی خود را خاموش کرده و آنرا از برق بکشید. تا مطمئن باشید که در حین تعمیر پمپ آب به طور تصادفی به خودتان آسیب نزنید. ممکن است نیاز به خرید گیره‌های اضافی یا دستگاه‌های اتصال برای انجام تعمیر داشته باشید.

گیره شلنگ پمپ را بردارید، با سیم‌چین، گیره دو انتهای شلنگ پمپ را جدا کنید. گیره شلنگ پمپ را تا جایی که بتوانید آن را از یک طرف شلنگ خارج کنید جابجا کنید. اکنون باید خط آب‌رسانی را حذف کنید. این، در قسمت T شکل آب‌رسانی قرار دارد. یک خط آب‌رسانی انتظار می‌رود ۰.۵ سانتیمتر طول داشته باشد و یک وسیله شبیه لوله نرم است که به قسمت T شکل آب‌رسانی می‌رود. این از طریق ناحیه تخلیه یا لوله سرریز واقع در پایین کولر آبی و سپس از طریق سقف عبور می‌کند.

نصب پمپ آب جدید

یک پمپ آب جدید تهیه کنید. به سادگی شلنگ پمپ از کولر آبی خود را به قسمت T شکل آب‌رسانی متصل کنید. پس از این، قسمت T شکل آب‌رسانی را به پمپ آب خود وصل کنید. طرف دیگر شلنگ پمپ باید به توزیع کننده آب فن وصل شود. هم اکنون می‌توانید تمام قطعاتی را که جدا کرده اید همچون خط آب‌رسانی، دوباره سر هم کنید. کولر آبی خود را به برق متصل کنید و منبع تغذیه را دوباره روشن کنید. کولر را روشن کنید تا صحت تعمیرات بررسی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =