وبلاگ - آخرین اخبار
روش پیشگیری از یخ زدگی لوله های آب در سرما

روش پیشگیری از یخ زدگی لوله های آب در سرما

یخ زدن لوله آب موضوعی است که می توان در زمان مناسب مانع از آن شد. یکی از روش های مناسب برای پیش گیری از یخ زدگی لوله کشی ساختمان و مشکل در سیستم آبرسانی ، عایق بندی آن ها با استفاده از پشم شیشه می باشد. توصیه می شود از راهکار های مناسب برای جلوگیری از یخ زدن کنتور آب نیز استفاده کنید تا مشکلی برای سیستم داخلی و بیرونی لوله ها پیش نیاید بهتر است حتما از قبل موارد و اقداماتی را جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله کشی آب انجام دهید و کار را به تاخیر نیندازید ( یا اصطلاحا به دقیقه نود نیندازید ) تا دچاره مشکل نگردید و هزینه های اضافی گریبان گیر شما نگردد. ابتدا از لوله کشی های بیرون ساختمان و کنتور شروع کنیم.

چگونه از کنتور آب در برابر یخ زدگی محافظت کنیم ؟

آسیب دیدن کنتور مشکلی است که هزینه بالایی دارد و معمولا زمان بر است. بنا بر این حفظ کنتور از سرما مهم ولی راحت است.
به طور معمول کنتور آب یک حوضچه ( محفظه ) دارد. محفظه را با کمک کیسه کنفی حاوی خاک اره، لباسهای کهنه و پارچه پر کنید تا کنتور دچاره یخ زدگی نگردد.
درپوش برای محفظه کنتور را نصب کنید تا در تمام طول سال، کنتور آب از ضربه و حوادث احتمالی در امان باشد.
اگر کنتور آب در فضای آزاد قرار دارد حتما با کمک پارچه یا پشم شیشه، آن را کاملا بپوشانید.
پشم شیشه عایق مناسبی برای کنتور و لوله های آب در دمای کمتر از منفی ده درجه سانتیگراد می باشد.
یکی از مواردی که در برخی ساختمانها برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد منبع آب می باشد و یکی از موارد مستعد برای یخ زدگی می باشد ، حتما منبع آب را عایق کاری کنید.

یخ زدگی لوله کشی

یخ زدگی لوله کشی

همچنین برای اینکه آب از تانکر، منبع آب یا آبگرمکن به سمت کنتور برنگردد و در سرما مشکلی ایجاد نشود، از وجود و کارکرد صحیح شیر یک طرفه قبل از منابع آب مطمئن شوید.

در مناطق سردسیر اگر کنتور در فضای باز و بدون پوشش قرار دارد، از اداره آب بخواهید محل کنتور را برای شما عوض کنند. بهترین محل نصب کنتور در حوضچه ای با عمق حداقل ۴۰ سانتیمتری می باشد ، در حالی که کنتور حداقل ده سانتیمتر از کف آن بالاتر قرار گرفته باشد.

از لوله های آب در برابر سرما و یخ زدگی چگونه محافظت کنیم ؟

عایق بندی لوله های آب

عایق بندی بهترین روش پیشگیری از یخ زدگی می باشد . بخشی از مسیر لوله های آب که در معرض هوای آزاد قرار دارند اولین مورد مستعد یخ زدگی و ترکیدگی می باشند. حتما این قسمت ها را توسط عایق های حرارتی یا نوارهای پشم شیشه کاملا بپوشانید. بهتر است که بین عایق و لوله فاصله وجود نداشته باشد. هر چه عایق بندی چفت تر باشد، بهتر جلوی یخ زدگی احتمالی گرفته میشود.

چگونه از یخ زدگی لوله کشی جلوگیری کنیم ؟

باز گذاشتن شیر آب

قبلا گفته میشد که یکی از شیرهای آب را در شب باز بگذارید تا جریان آب مانع از یخ زدگی لوله ها شود. با اینکه این روش مؤثر می باشد ولی با توجه به کمبود آب در کشور و هدر رفتن حجم زیادی از آب ، سعی کنید از این روش استفاده نکنید.

چگونه از یخ زدگی لوله کشی جلوگیری کنیم ؟

چگونه از یخ زدگی لوله کشی جلوگیری کنیم ؟

تخلیه آب لوله ای که استفاده نمی شود

آب راکد در لوله به راحتی و سریعتر یخ می زند . بنابراین اقدام بعدی تخلیه لوله هایی است که از آنها استفاده نمی گردد. به عنوان مثال اگر مدتی در منزل حضور نداشته باشید، شیر اصلی یا فلکه آب را ببندید و با باز گذاشتن یکی از شیرها، آب موجود در سیستم لوله کشی را تا حد امکان تخلیه کنید تا بعدا آب راکد یخ نبدد و باعث ترکیدگی لوله نگردد.

گرم نگه داشتن خانه در زمان عدم حضور

خانه یا ساختمان را بطور نسبی گرم نگه دارید زیرا بخشی از لوله ها از زیر خانه و دیوار ها رد میشود و گرم نگه داشتن خانه باعث یخ نزدن بخشی از لوله ها می گردد. اگر از پکیج یا شوفاژ استفاده میکنید، دمای خانه را به گونه ای تنظیم کنید که بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد و از یخ زدگی لوله ها تا حد امکان پیشگیری شود.

محافظت از منبع آب در برابر سرما

بخاطر افزایش جمعیت و افزایش مصرف به همان نسبت مقدار فشار آب لوله کشی افت پیدا می کند .، به همین دلیل در برخی ساختمان ها از منبع آب استفاده می شود . طبیعی است که منبع آب راکد می باشد و طبیعتا راحت تر یخ می زند و احتمال ترکیدگی آن وجود دارد. البته به دلیل حجم بالای آب منابع، معمولا یخ زدگی در هوای بسیار سرد ممکن است رخ بدهد. بهترین راه حل ، انتقال منبع آب به محیطی سرپوشیده مانند زیرزمین است ولی اگر امکان آن نیست پوشاندن اطراف منبع با عایق پشم شیشه یا پارچه های کهنه میتواند مشکل شما را به صورت موقت حل کند تا مانع بروز یخ زدگی گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =