وبلاگ - آخرین اخبار
انواع شیرهای رادیاتور و طرز کار و کاربرد آنها چیست ؟

انواع شیرهای رادیاتور و طرز کار و کاربرد آنها چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما و زمستان ، برای گرم کردن منزل به وسیله گرمایشی نیاز می باشد و یکی از وسایل گرمایشی که امروزه استفاده زیادی از آن می گردد ، پکیج و موتورخانه می باشد برای استفاده از این خدمات تاسیسات نیاز می باشد با این دستگاه ها تا حدودی آشنا باشیم ، در این مقاله به معرفی و کاربرد و طرز کار شیرهای رادیاتور پرداخته ایم.

انواع شیرهای رادیاتور

به طور معمول سه نوع شیر برای رادیاتور وجود دارد که البته همواره برای نصب این شیر ها تنها به دو عدد از این شیر های رادیاتور شوفاژ نیاز می باشد.

شیر ترموستات رادیاتور

شیر ترموستات رادیاتور

1- شیرهای سوپاپ دار:

شیرهای سوپاپ دار که در بالای رادیاتورهای شوفاژ نصب می گردد همانند سایر شیرهای و یا والوها می باشد که تنها به منظور تنظیم جریان ورودی آب به رادیاتور مورد استفاده قرار می گیرند. با کم کردن این شیرها ورودی آب به رادیاتور شوفاژ کمتر می شود و در نتیجه گرمای رادیاتور هم کمتر گردد و به نوعی دمای خروجی رادیاتورها را تنظیم می کنند.

2- شیرهای ترموستاتیک:

این نوع شیرها دقیقا در جای شیرهای سوپاپ دار ورودی رادیاتور شوفاژ نصب می گردند و وظیفه این شیرها، ورود آب به رادیاتور می باشد و می توانند همان وظیفه والوهای ورودی و سوپاپ دار رادیاتور شوفاژ را انجام دهند اما یک فرق اساسی دارند که باعث می گردد بتوانند تا با تشخیص دمای اتاق ورودی آب به رادیاتور را قطع و وصل کنند و در واقع همانند ترموستات با درجه محیط، گرمای محیط رادیاتور را تنظیم می کنند و محیط را گرم نگه می دارند. شیرهای ترموستاتیک بخاطر کنترل دما محیط برای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار توصیه می گردد و در صرفه جویی موثر می باشند.

3- شیرهای برگشت رادیاتور یا شیر زانویی:

شیرهای پایین رادیاتور شیرهای برگشت آب می باشند و به شیر زانویی نیز معروف هستند که میزان آب برگشتی به سمت پکیج و یا موتورخانه را تنظیم می کنند.

انواع شیرهای رادیاتور

انواع شیرهای رادیاتور

کاربرد و وظیفه شیرهای پایین رادیاتور یا شیر زانویی چیست؟

این شیرها به دلیل اینکه میزان آب برگشتی به سمت پکیج و یا موتورخانه را تنظیم می کنند و در ظاهر این شیرها قابل دید نیستند و خیلی هم شناخته شده نمی باشند. از این رو برخی از افراد به گمان اینکه کارایی خاصی ندارند آنها را بسته و یا کاری با آنها ندارند. شیرهای برگشت رادیاتور شوفاژ در واقع به این دلیل تعبیه شده اند تا بتوانید به راحتی تعادل در رادیاتور های منزل را ایجاد کنید. شما می توانید با کم کردن میزان برگشتی آب در این رادیاتور ها به رسیدن آب به رادیاتورهای شوفاژ دیگر که کمتر گرم می گردد کمک کرده تا رادیاتورهای دیگر هم بخوبی گرم شوند.

روش کار این شیرها به این صورت است که وقتی آب ورودی به رادیاتور شوفاژ و خروجی آن محدود باشد نیروی آب بیشتری در مدار گرمایش باقی می ماند و اگر احیانا رادیاتوری در فاصله دورتر تعبیه شده و قادر به گرم شدن نیست در ساختمان وجود داشته باشد با کم کردن فشار خروجی و ورودی در همه رادیاتورها بهتر می توان گرمایش آن را تنظیم کنید. بنابراین شیر پایین رادیاتور شوفاژ شیر تنظیم خروجی و تعادل در سیستم گرمایش منزل و یا محیط کار شما بوده و نقش بسیار مهمی در گرمایش و میزان ثبات گرمایش در کل منزل شما دارد.

این شیرها (شیرهای برگشت آب ) در رایاتورها اغلب در زیر شیر اصلی ورودی رادیاتور شوفاژ نصب می گردند ولی برخی از تولید کنندگان خروجی را در طرف دیگر رادیاتور شوفاژ در نظر گرفته اند.

در چه صورتی شیر برگشت درست عمل نمی کند؟

در صورتی که سیستم گرمایش ( پکیج یا موتور خانه ) شما به درستی کار نمی کند و یا رادیاتور شوفاژ شما سرد می باشد، در صورتی مشکل از شیر پایین رادیاتور می باشد که سایر رادیاتور های شوفاژ سالم باشند و شیر رادیاتور باز باشد. در این حالت یا شیر هرز شده و یا ممکن است گرفتگی در شیربرگشت ایجاد شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =