وبلاگ - آخرین اخبار
kolergazi

گرمایش در کولرگازی

گرمایش در کولرگازی

گرمایش کولرگازی به وسیله شیر 4راهه می باشد به شکلی که در زمستان از اواپراتور به جای کندانسور و از کندانسور به جای اواپرتور استفاده می شود.در این مورد باید نکاتی را در نظر داشت:

1. استقاده از هیتر مصرف برق که به همین دلیل مصرف برق بیشتر می شود.

2. استفاده از شیر معکوس کننده، به خاطر اینکه کولرگازی در فصل سرد سال هم باید کار کند استهلاک آن بیشتر می شود. پمپ گرمایی هم به دلیل ارتباط با دمای بیرون راندمانش بیشتر می شود.

شما برای سرویس دوره ای کولرگازی در تهران می توانید از سرویسکاران کمک بگیرید و با خیال راحت گرمایش در کولرگازی را فعال کنید.

پمپ گرمایی

در سیستم پمپ گرمایی کارکرد توسط شیر چهارراه تغییر می کند یعنی در زمستان این شیر وقتی که به گرما نیاز داشته باشد گاز داغ خروجی از کمپرسور به اواپراتور می رود.

کنترل برفک زدایی در حالت گرمایش کولرگازی

در کولر گازی هایی که به صورت سرمایش و گرمایش می باشند وقتی که هوای بیرون به زیر صفر درجه می رسد باعث یخ زدگی کندانسور می شود در این حالت شیر معکوس کننده باید به حالت سرمایش برگردد مه در این حالت موجب می شود گار داغ وارد کندانسور شود و برفک های آن را ذوب کند. در این حالت گرمایش به مدت 10 ثانیه متوقف می شود و فن از کار می افتد و برفک زدایی 10 دقیقه طول می کشد، سپس فن و شیر 4راهه مجددا فعال می شود.

این کار حتما یابد توسط نصاب های کولرگازی و تعمیرکاران کولرگازی انجام شود.

گرمایش در کولرگازی

گرمایش در کولرگازی

برفک زدایی در حالت سرمایش

مانند حالت گرمایشی می باشد، در این بخش کمپرسور 4 دقیقه باید خاموش شود و اگر قصد رطوبت گیری باشد باید 3دقیقه خاموش باشد.

برای مراقبت از کمپرسور در این موارد راه امدازی کمپرسور را به تاخیر می اندازند اگر آمپر آن به مدت 3 دقیقه بیشتر از حد مجاز بیشتر باشد کمپرسور خاموش می شود.

کنترل برفک زدایی دستگاه های کولر گازی در حالت گرمایش

در دستگاه های کولر گازی سرد و گرم زمانی که دمای هوای بیرون به زیر صفر میرسد سرما باعث یخ زدگی کندانسور میشود و راندمان کاری دستگاه را پایین می اورد.در این حالت به منظور جلووگیری از یخ زدن کندانسور شیر برقی دستگاه به حالت سرمایش تغییر وضعیت داده و باعث عبور گاز گرم از داخل کندانسور میشود که این امر باعث ذوب شدن برفک های بیرون میگردد و به خاطر جلوگیری از ورود سرما به اتاق فن دستگاه نیز تا اتمام برفک زدایی و تغییر وضعیت شیر برقی به حالت گرمایش قطع میشود.

برفک زدایی در حالت سرمایش و رطوبت گیری

اگر دستگاه کولر گازی شما در حالت سرمایش قرار داشته و احتیاج به برفک زدایی داشته باشد کمپرسور دستگاه شما به مدت 4 دقیقه خاموش میشود و اگر در حالت رطوبت گیری باشد این زمان به 3 دقیقه کاهش خواهد یافت.

برفک زدایی در حالت گرمایش

برای مدت 1 دقیقه اگر دمای کندانسور مساوی یا کمتر از -4درجه سلسیوس شود برفک زدایی عملیات برفک زدایی اغاز میشود ابتدا فن داخلی از کار میایستد و شیر برقی مسیر گاز را تغییر میدهد. کل مدت زمان برفک زدایی ممکن است که 10 دقیقه یا بیشتر به طول بیانجامد و بعد از ان دستگاه دوباره به حالت قبل بازگشته وشروع به کار میکند.

روش راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی

روش راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی

روش راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی

گرمایش یکی از امکانات کولرهایی است که علاوه بر سیستم سرمایش دارای سیستم گرمایش هم می باشند.

بیشتر افراد از کولر گازی فقط برای تامین انرژی سرمایی در فصل بهار و تابستان استفاده می نمایند، اما باید بدانید که بسیاری از مدل های این دستگاه قابلیت استفاده به عنوان یک وسیله ی گرمایشی در فصول سرد را نیز دارند؛ به همین دلیل توانایی راه اندازی سیستم گرمایش اسپیلیت بسیار مهم است. خیلی از افراد آموخته اند که چگونه این کار را انجام دهند و با اندکی دقت و حوصله می توانند از کولر گازی منزل خود برای تامین هوای گرم منزل یا محل کار نیز استفاده کنند. همچنین افرادی که وقت کافی ندارند از تعمیرگاه های مجاز و تکنیسین برای این کار کمک می گیرند.

راه اندازی گرمایش کولر گازی به روش زیر می باشد:

ابتدا کولر گازی اسپیلت خود را خاموش کنید.

سپس ریموت کنترل کولر گازی را تنظیم کنید برای این کار ریموت کنترل را از جلوی کولر گازی دور کنید یا دستتان را جلوی چشمی کنترل بگیرید به طوری که هنگامی که در حال تنطیم ریموت کنترل هستید دستگاه یا همان پنل داخلی کولر گازی مجددا روشن نشود.

بر روی ریموت کنترل دکمه ای به اسم منو(menu) وجود دارد اما در برخی از کنترل ها دکمه منو وجود ندارد که اشکالی ندارد با فشار دادن دکمه ها متوجه تغییر در صفحه نمایش کنترل می شوید که نمادهای مثل گلوله برف ، خورشید، قطره آب نمایش داده می شود و یا فلش کوچکی در صفحه نمایشگر کنترل با زدن دکمه منو و یا هر دکمه دیگری شروع به تغییر کردن می کند.

بعدن زدن دکمه منو ، روی گزینه های AUTO-COOL-DRY-HEAT-FAN می رود با گذاشتن روی گزینه HATE به معنای گرما و یا نماد خورشید اسپیلت شما بروی گرما تنطیم میشود و بعد از تنطیم حالا باید گرمای مورد نظر خود را تنطیم کنید که با دکمه TEMP که بصورت فلشی بالا و پایین دارد می بایست درجه را بالا برد دمای ۳۰ درجه و یا ۲۸درجه گرمای مطبوعی به شما می دهد و اجازه می دهد موتور استراحت بیشتری بکند و مصرف برق را پایین بیارید مثلا روی ۲۷ و ۲۶ و … اگر احساس سرما کردید درجه را در بعضی از اسپیلت ها تا ۳۳ درجه می توانید بالا ببرید تا گرمای مطلوب و مورد نظر ایجاد شود. سپس بعد از تنطیم کنترل میبایست کنترل تنطیم شده را خاموش کرده و پس از خاموش کردن حالا می توانید کنترل را جلوی دستگاه اسپیلت گرفته و اسپیلت خود را روشن کنید.

کنترل برفک زدایی دستگاه های کولر گازی در حالت گرمایش

کنترل برفک زدایی دستگاه های کولر گازی در حالت گرمایش

طرز کار کولر گازی در حالت گرمایش

طرز کار اسپیلت (کولر گازی ) بدین صورت است که در داخل دستگاه، گاز وجود دارد که برای عملکرد مناسب سیستم گرمایش در فصول سرد لازم است که این گاز در درون کمپرسور گرم شود و از طریق یک شیر چهار طرفه به سمت اواپراتور هدایت شود. این بخش از قسمت داخلی اسپیلت، مجموعه ای است متشکل از لوله های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم که می تواند گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال دهد. هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لوله ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط منزل یا محل کار شما دمیده می شود و باعث گرم شدن منزل و محل کار شما می گردد.

خدمات سرویس کولر گازی مجموعه سرویسکاران

مجموعه سرویسکاران که از کادری مجرب و حرفه ای تشکیل شده است در تمامی زمینه های خدماتی نظیر نصب کولر گازی ، سرویس کولر گازی و تعمیر کولر گازی آماده خدمت رسانی به شهروندان تهرانی را در کم ترین زمان ممکن، با کم ترین هزینه و بالاترین کیفیت می باشد. اگر به دنبال یک سرویسکار کولر گازی حرفه ای می گردید با ما تماس بگیرید.

استفاده از گرمایش کولر گازی صرفه اقتصادی دارد ؟

کولرهای گازی عموماً تنها وسیله سرمایشی نبوده و بعد از تولید هر ساله به امکانات آن اضافه‌ شده است ، یکی از این امکانات که مورد استفاده قرارگرفته شده است و کاربردی است استفاده از گرمایش یا قرار دادن کولرگازی در حالتی که بتوان در زمستان برای ایجاد هوای گرم از آن استفاده نمود، می باشد و برای گرم کردن هوای داخل اتاق یا ساختمان هم از کولر گازی می توان استفاده کرد.

برای راه ‌اندازی سیستم گرمایش کولرگازی شما می‌بایست قبل از اقدام به هر کاری، مطمئن شوید در درجه اول کولرگازی شما دارای این سیستم هست یا نه چون بسیاری از مدل‌های کولرگازی تک فصله بوده و لزوماً تمامی کولرگازی‌های تولیدی سرمایش و گرمایش نیستند. و بعضی از انواع آن فقط سرمایشی می باشد.

مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش

مصرف برق گرمایش کولر گازی نسبت به حالت سرمایش کولر گازی کمتر است ولی تفاوت خیلی زیادی ندارد و هر دو از حرکت مبرد در سیکل توسط کمپرسور اسپیلت سرما و گرما تولید میکنند.

تنظیمات حالت زمستانه کولرگازی

تنظیمات حالت زمستانه کولرگازی

به طور مثال بررسی خود را برای یک واحد به مساحت ۱۲۰ متر مربع در دو حالت پکیج که گازسوز میباشد و اسپلیت که با برق می باشد انجام می دهیم:

گرمایش بوسیله گاز: برای گرم کردن این مساحت واحد بوسیله پکیج ، پکیج ۲۴kw مناسب است که حدود w 120وات در ساعت مصرف برق می کند و همچنین m3/h 3 مصرف گاز دارد. این میزان مصرف بر اساس ارزش حرارتی گاز در کشورهای توسعه یافته می باشد یعنی ارزش هر متر مکعب گاز مساوی kcal 11000 است ، در صورتی که ارزش حرارتی گاز حدود kcal 8000 در سایر کشورها می باشد. پس در این صورت مقدار مصرف صحیح گاز برابر است با : ۳ × ۱۱۰۰۰ ÷ ۸۰۰۰) = ۴.۱۲۵ m3/h)

در این قسمت هزینه این مقدار گاز در خارج از نرخ یارانه ( هر متر مکعب گاز برابر ۳۵۰ تومان در سال ۱۳۹۰) : ۱۴۴۴ تومان + هزینه برق مصرفی ( هر کیلووات ۲۱۵ تومان در سال ۱۳۹۰) ۲۶ تومان = در مجموع ۱۴۷۰

۱۴۷۰ تومان هزینه برق و گاز مصرفی یک پکیج گازسوز(فرضی) در یک ساعت (خارج از نرخ یارانه ها). هزینه های ذکر شده بر اساس قسمت برق و گاز در سال 1390 می باشد که قابل تعمیم برای سایر سال ها هم میباشد.

گرمایش بوسیله برق : برای این مساحت و متراژ، سیستم مناسب یک سیستم با ظرفیت ۶ تن می باشد که با احتساب kw1.2 برق مصرفی به ازای هر تن(سیستم معمولی) گرمایش داریم: ۶ × ۱.۲ = ۷.۲kw

با احتساب هر کیلووات ۲۱۵ تومان در سال ۱۳۹۰(نرخ غیر یارانه ای): ۱۵۴۸ تومان هزینه یک ساعت مصرف در حالت گرمایش خارج از نرخ یارانه . هزینه های ذکر شده بر اساس قسمت برق و گاز در سال 1390 می باشد که قابل تعمیم برای سایر سال ها هم میباشد.

در مثال فوق و بررسیها مشخص شد که استفاده از برق جهت گرمایش ۷۸ تومان گرانتر است از استفاده ی گاز برای گرمایش٬ اما باید بدانیم هزینه برقی گرمایش بدلیل اینکه کمپرسور مدام در حالت بار کامل کار نمی کند به مراتب پایین تر از محاسبات انجام شده می باشد و از لحاظ اقتصادی ، استفاده از کولر گازی برای گرمایش هزینه کمتری نسبت به پکیج دارد و یا حداقل برابر می باشد. و علاوه بر تابستان که از حالت سرمایش کولرگازی استفاده می کنیم در زمستان هم می توانیم از کولر گازی دو حالته خود در حالت گرمایش استفاده کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =