وبلاگ - آخرین اخبار
پیدا کردن اتصالی برق

پیدا کردن اتصالی برق

قطع شدن برق منازل یکی از اتفاقاتی است که معمولا در هر منزلی اتفاق افتاده است ، این قطعی ها به دلایل مختلفی ایجاد میگردد ، یکی از این دلایل بخاطر اتصالی برق در سیم کشی ساختمان یا فیوزها و… می باشد. اشخاصی بنا به شرایط در صورت داشتن اطلاعات کافی یا خودشان به رفع عیب می پردازند و یا در صورت نیاز از تکنسین برقکاری ساختمان کمک می گیرند.

پیدا کردن اتصالی برق

یکی از ایرادات عمده برق خانگی که به اتصالی در برق معروف است مواقعی می باشد که فیوز به صورت ناگهانی قطع شده و هنگامی که فیوز را دوباره وصل می کنید یا اصطلاحا بالا می زنید باز هم قطع می شود ، اگر فیوز بلافاصله با صدای بلند قطع شود احتمال خیلی زیاد اتصالی برق اتفاق افتاده ولی اگر شل و بدون صدا و پس از چند ثانیه قطع شود احتمال صد در صد فیوز خراب میباشد و باید فیوز را تعویض کنید. مهم ترین دلایل رخ دادن قطعی و عیب برقی موارد زیر می باشد: 1- معیوب یا خرابی کامل فیوزها 2- اتصالی در سیم ها ساختمان 3- ضعف خطوط سیم کشی و فرسودگی آن ها 4- خرابی یک منبع مصرف کننده متصل به جریان 5- سوختن سیم کشی ساختمان ، و دلایل جزئی دیگر ، ابتدا باید مطمئن باشید که پریدن فیوز بخاطر اتصالی باشد ، برای این کار فیوز مربوطه را از مدار خارج کنید و آن را تست کنید و از عمل کرد درست آن مطمئن شوید. اگر فیوز معیوب بود آن را با یک فیوز مشابه (هم آمپر) جایگزین کنید و دوباره آن را امتحان کنید شاید مشکل شما به دلیل خرابی فیوز بوده باشد،که در این صورت با تعویض فیوز مشکل اتصالی برق یا پریدن فیوز حل می شود ، در غیر اینصورت باید به دنبال پیدا کردن محل اتصالی باشید ، برای اینکار به صورت زیر عمل کنید:

پیدا کردن اتصالی برق

پیدا کردن اتصالی برق

برای شروع کار در صورتی که وسیله برقی به پریزها وصل است (تمام وسایل برقی) را از برق جدا نمایید. شاید دوشاخه ی دستگاه یا خود دستگاهی که به پریزها وصل است ، دچار ایراد داخلی و مسبب بروز اتصالی برق در مدار مربوطه شده باشد. پس از این کار دوباره فیوز را چک کنید ، اگر اتصالی رفع شد ، مشکل از دستگاههای برقی که به پریز وصل شده می باشد و سیم کشی ساختمان ایرادی ندارد ، در غیر اینصورت عیب یابی اتصالی برق را ادامه دهید.

بعد از چک کردن موارد قبل ، اکنون نوبت به بررسی کلید روشنایی ها می باشد ، آنها را خاموش کرده ( معمولا کلیدها رو به بالا خاموش می باشند) و دوباره فیوز را وصل کنید اگر فیوز قطع شد (بالا نماند) اتصالی از طرف روشنایی ها می باشد. سرپیچ ها و لامپ ها را به نوبت چک کنید و ببینید که کدام سرپیچ دچار اتصال شده است. گاهی سیم هایی که وارد یک سرپیچ می شود می توانند در داخل سرپیچ به یک دیگر وصل شده باشند و باعث اتصالی شوند. سرپیچ مربوطه را تعویض کنید. همچنین روشنایی دیواری ها و سیم های اضافی که برای نصب چراغ نصب شده اند را نیز چک کنید در بسیاری از موارد مشاهده شده است که دو سیم کشیده شده است ولی روشنایی نصب نکرده اند آن دو سیم را چک کرده و از عدم اتصال آنها به یکدیگر مطمئن شوید.

در آخر تمامی پریزهای خط مربوطه را چک کرده و ببینید که آیا پریزی دچار اتصالی نشده باشد. بعضی اوقات به مرور زمان سیم های داخل پریزها از پیچ هایشان جدا می شوند و به یکدیگر برخورد می کنند و باعث ایجاد اتصالی می شوند. پریزها را چک کنید و از سیم بندی صحیح آنها مطمئن شوید و خط مربوطه را تا جعبه فیوز چک نمائید. اگر موارد فوق را به طور صحیح انجام دهید نقطه اتصالی برق را خواهید یافت و براحتی آنرا رفع خواهید کرد.

برای منازلی که سیستم جدید برقکاری نصب شده باشد و تابلو برق داشته باشد ، تمامی فیوزهای تابلو را چک کنید تا راحت تر قسمتی از منزلتان را که اتصالی دارد پیدا کنید و موارد اتصالی برق را مطابق نکات بالا چک کنید.

در انجام موارد بالا حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورت نداشتن اطلاعات کافی از تکنیسین مجرب برقکاری کمک بخواهید تا سیم کشی ها را چک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =