وبلاگ - آخرین اخبار
مراحل انجام لوله کشی گاز و عوامل مؤثر بر قیمت لوله کشی گاز

مراحل انجام لوله کشی گاز و عوامل مؤثر بر قیمت لوله کشی گاز

مجموعه سرویسکاران (در خصوص لوله کشی گاز) برگرفته از کادری مجرب و با تجربه آماده خدمت رسانی در سراسر شهر تهران با ارزان ترین قیمت و سرویس دهی در محل می باشد.

مراحل انجام لوله کشی گاز و عوامل مؤثر بر قیمت لوله کشی گاز

لوله کشی گاز برای انجام شدن در منازل، شرکت ها، فضاهای اداری و تجاری، رستوران ها و آشپزخانه ها معمول می باشد، این خدمت با توجه به حجم کار انجام شده به دو دسته ی کلی و جزئی تقسیم می شود. نکته بسیار مهم در خصوص لوله کشی گاز این است که این خدمت فقط توسط متخصصین دارای مجوز انجام می شود.

پروژه های پیمانکاری لوله کشی گاز

سفارش های بزرگتر لوله کشی برای احداث سیستم گازرسانی موتورخانه ساختمان ها یا سوخت رسانی به آشپزخانه های هتل ها و رستوران ها انجام می شود. همچنین یکی از مراحل حساس پایان کار ساختمان های در حال ساخت، لوله کشی گاز کل واحدهاست که با رعایت اصول دقیق مهندسی و ایمنی انجام می پذیرد.

جابجایی انشعاب و لوله کشی جزئی

رایج ترین سفارش لوله کشی گاز ، به منظور جابجایی یک انشعاب گاز ثبت و انجام می شود. در نظر داشته باشید که پس از تغییر دکوراسیون آشپزخانه و بخصوص پس از تعویض کابینت و کاشی، معمولا نخستین چیزی که انجام می شود جابجایی محل قرارگرفتن وسایل و تجهزات آشپزخانه است.

بعد از انجام و پایان دیوار چینی در اجرای ساختمان (مسکونی) و قبل از شروع گچ و خاک، باید اقدامات مربوط به تشکیل پرونده جهت لوله کشی گاز طبیعی (لوله کشی گاز طبیعی و گاز مایع متفاوت است) نمود.
مراحل لوله کشی گاز به قرار زیر است:

1- تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی و تعیین ناظر.

2- انتخاب پیمانکار (مجری) لوله کشی گاز.
3- پایان عملیات لوله کشی.
4- تأیید مهندس ناظر.
5- نصب علم و کنتور گاز(خانگی یا تجاری).

قیمت لوله کشی گاز شهری

قیمت لوله کشی گاز شهری

قیمت لوله کشی گاز شهری

دو نوع قیمت گذاری برای هزینه اجرای لوله کشی گاز وجود دارد:

الف) نرخ بر مبنای متر طول لوله کشی. ب) نرخ بر مبنای تشخیص و محاسبات مجری)چکی(

در مورد قیمت گذاری نوع «ب»، صحبت زیادی نمی توان کرد، ولی نوع «الف» شفاف تر و منصفانه تر است و مبنای محاسبه، مسافت لوله کشی انجام شده از کنتور تا محل استقرار دستگاه مصرف کننده گاز شهری (پکیج، گاز آشپزخانه یا موتورخانه) در منازل است.

در مورد پرداخت باید این موضوع را مد نظر داشت که 10 درصد از مبلغ کل قرارداد، بابت حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی می ماند و پس از تحویل قطعی، و انتقال جریان گاز شهری به سیستم گازکشی، قابل پرداخت خواهد بود.

1- چک لیست اجرایی لوله کشی گاز طبیعی پیمانکار و قرارداد:

پیمانکار (مجری لوله کشی گاز( باید از اتحادیه تاسیسات مکانیکی شهر، جواز کسب داشته باشد (اتحادیه تاسیسات مکانیکی صلاحیت او را تایید کرده باشد). سازمان نظام مهندسی بعنوان ناظر روی پروژه نظارت دارد. قابل ذکر است که لیست پیمانکاران واجد شرایط و دارای پروانه کسب، هر دو ماه یکبار توسط اتحادیه تاسیسات مکانیکی به دفاتر نظام مهندسی ارسال می شود و مجریان و پیمانکاران لوله کشی گاز بر اساس این لیست جهت اجرای کار (و حتی رتبه بندی) به نظام مهندسی معرفی می شوند.

شخصی که با او قرارداد می بندیم باید همان مجری باشد، یا اصطلاحاً کار «دست دوم» نباشد. در غیر اینصورت، مابه التفاوت قرارداد پیمانکار اول و دوم به ما تحمیل می شود.

صاحب مجوز شرکت گاز شهری، امضاکننده قرارداد، و طرف حساب ما، هر سه نفر یکی باشد.

2- تهیه مصالح کار:

بهتر است که مصالح را پیمانکار تامین کند و ما روی کیفیت مصالح نظارت داشته باشیم، زیرا:

الف) پیمانکار به دلیل خرید مداوم و تجربه بیشتر، نه تنها قیمت رقابتی تری را در اختیار دارد، بلکه فروشندگان مطمئن تر و منصف تری را سراغ دارد.

ب) در صورت تهیه مصالح توسط ما، به طور قطع بخشی از آن اضافه مانده و کاربری خاصی برای ما نخواهد داشت.

ج)مسئولیت خوب یا بد بودن مصالح از ما سلب می شود و در صورت بروز هر گونه مشکل فنی، پیمانکار نمی تواند مدعی شود که «مصالح مشکل داشت«

استاندارد مصالح اجرای گاز کشی

استاندارد مصالح اجرای گاز کشی

3- استاندارد مصالح اجرای گاز کشی

الف) جنس لوله ها باید از نوع API باشند، در اکثر شهرها، لوله کشی گاز توکار اجرا می شود و لوله ها زیر کار می روند و ما بعداً آنها را نمی بینیم، نوع لوله ها در هنگام تخلیه آنها سر ساختمان (قبل از نوارپیچی) باید توسط کارفرما بازرسی شوند.

ب) برای لوله کشی توکار، اتصالات گاز باید از نوع بدون درز باشند. (برای لوله کشی روکار می توان از اتصالات درز دار استفاده کرد.

ج) روی همه لوله ها، شیر و اتصالات گاز باید “علامت کارخانه سازنده”، “کلمه گاز” و “استاندارد ساخت” بصورت حک شده و یا رنگ غیر قابل پاک شدن نوشته شده باشد. د) لوله گاز باید از جنس فولاد سیاه (بدون درز یا با درز) باشد.

د) “نوار” و “پرایمر” برای استفاده در لوله ها باید ساخت یک کارخانه باشند.

ه) شیرهای گاز باید از نوع “ربع گرد توپکی” باشند.

4- نکات ایمنی در اجرای لوله کشی گاز

برابر با مقررات عمومی لوله کشی گاز ساختمان، نکات ایمنی زیر در لوله کشی گاز تهران و شهرستانها مورد نظر می باشد

الف) فشار گاز شهری در ساختمانهای مسکونی 1/4 پوند بر اینچ مربع است و محاسبات ایمنی و انتخاب پیمانکار نیز بر مبنای این فشار است.

ب) طولانی ترین مسیر از خروجی رگلاتور گاز تا دورترین مصرف کننده گاز را برای تعیین قطر لوله لحاظ می کنند.
ج) قطر لوله گاز باید برای حداکثر مصرف تمام دستگاه ها با هم کافی باشد.

د)لوله گاز هیچ واحدی نباید از واحد دیگر عبور کرده باشد، ولی عبور از قسمتهای مشترک ساختمان بلا مانع است.

ه)لوله های گاز نباید از کانال کولر، دالان آسانسور و یا مسیر تهویه هوا عبور کنند.

و) اورلب نوار پیچی لوله ها 50 درصد از هر لایه نوار است، یعنی نیمی از هر لایه نوار روی لایه قبلی می آید.

ز) سر جوش و اتصالات توسط نوار مخصوصی نوارپیچی می شود.

ح) خم کردن لوله فقط با لوله خم کن، و نهایتا تا 90 درجه خم می شود. چین خوردگی و ترک نباید در محل خم ایجاد شود.

ت) اتصالات جوشی بدون درز باید با دستگاه رکتیفایر DC جوش داده شوند.

ی) قبل از هر دستگاه گازسوز باید یک شیر نصب شود.

ک) شیر گاز نباید در فاصله نزدیکتر از 10 سانتی متر از جعبه فیوز و یا کلید برق نصب شود، اگر شیر گاز زیر جعبه فیوز قرار دارد، باید بیش از 50 سانتیمتر پایینتر از آن باشد.

ل) گازکشی برای روشنایی و شومینه، مورد تأیید اداره گاز شهری استان تهران نیست، ولی در صورت همکاری مهندس ناظر و تامین هوای مورد نیاز این مصرف کننده ها از بیرون از ساختمان، قابل اجرا خواهند بود.

م) وسایل گاز سوز، خصوصا روشنایی (در صورت وجود)، نباید مقابل دریچه کانال کولر باشند.

ن) تمام وسایل گاز سوز باید مجهز به ترموکوپل باشند تا در مواقع خاموشی شعله، جریان گاز قطع شود.

و) دیوار، کف و سقف محل استقرار وسایل گاز سوز باید با مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شود.

لوله کشی گاز ساختمان

لوله کشی گاز ساختمان

5- دودکش

در صورتیکه دود حاصل از سوخت گاز طبیعی بدرستی از مجرای دودکش خارج نشود، وارد فضای اتاق شده و احتمال خفگی و مرگ را در پی خواهد داشت. واکنش زیر مربوط به سوخت کامل گاز متان است، ولی در صورتیکه اکسیژن کافی برای سوخت در مجاورت متان نباشد، گاز خطرناک CO نیز در دود حاصل وجود خواهد داشت.

سوخت گاز طبیعی

الف) لوله دودکش باید از ایمنترین و کوتاهترین مسیر عبور کند.

ب) مسیر لوله دودکش نباید از شناژ و تیرها عبور کند و نباید باعث کاهش مقاومت اجزاء سازه شود.

ج) حتی المقدور لوله دودکش نباید مسیر افقی طی کند ولی اگر به ناچار باید مسیر لوله عوض شود، می بایست از زانو 45 درجه استفاده گردد.

د) هر وسیله گاز سوز باید مجهز به دودکش مجزا باشد.

ه) کلاهک دود کش باید بصورت استاندارد باشد.

6- کنترل نشت گاز

پس از اتمام لوله کشی اطمینان از عدم نشت گاز به 3 روش زیر انجام می شود:

الف) پس از نصب کنتور، کلیه شیرهای گاز را بسته و شیر اصلی کنتور را باز می کنند، سپس عدد کنتور را با دقت یادداشت می کنند. پس از گذشت 15 دقیقه نباید عدد کنتور تغییری کند. تغییر در عدد کنتور به معنی نشت گاز در سیستم است.

ب) در صورتیکه بخواهیم صحت اجرای لوله کشی را بدون فشار گاز شهری بسنجیم، می توانیم با فشار لوله آب به ارتفاع 250 میلیمتر این کار را انجام دهیم، که در صورت عدم نشت هوا از لوله ها، نباید ارتفاع لوله آب کاهش یابد.

ج) برای تشخیص نشت در محلی از لوله، باید از کف صابون یا ریکا استفاده شود، نه شعله.

7- محل نصب کنتور

الف) محل نصب کنتور باید در معرض جریان هوا باشد.

ب) کنتور گاز باید حداقل 10 سانتیمتر با سیمکشی برق روکار، 1 متر با هر دستگاه دارای مشعل (شعله) و 50 سانتیمتر از کنتور برق فاصله داشته باشد.

نکات لوله کشی گاز

نکات لوله کشی گاز

نکاتی در ارتباط با لوله کشی گاز ساختمان:

1- سازمان برنامه ریزی و بودجه، هر سال برای همه خدمات ساختمانی و ابنیه، فهرست بهایی را صادر می کند که معیار کار پیمانکاران کارهای دولتی و بزرگ قرار می گیرد، قیمتی که برای هر نوع خدمات لوله کشی گاز در این فهرست بها اعمال می شود را بعنوان معیار قیمت لوله کشی گاز در آن سال استفاده می کنند. در این فهرست بها، همه خدمات به تشریح و با قید جزییات آمده، مثلا: دستمزد 1 متر لوله کشی گاز با لوله گالوانیزه به ضخامت ؟ و با فشار ؟ .

2- نرخ لوله کشی گاز تابعی از 1-حجم کار 2- نوع پرداخت 3- قیمت مصالح 4- تامین مصالح توسط پیمانکار ، یا کارفرما 5- محل پروژه می باشد، بنابراین، برای بدست آوردن نرخ لوله کشی گاز شهری، باید کلیه موارد را با پیمانکار لوله کشی گاز شهری در میان گذاشت.

3- همه ساله، با توجه به قیمت لوله گالوانیزه، دستمزد پایه کارگر، و هزینه های ثابت و فیشهای شرکت گاز شهری، قیمت لوله کشی گاز شهری تغییراتی می کند.

4- مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، به تفصیل در خصوص بایدها ونبایدهای لوله کشی گاز بحث کرده که مبنای کار پیمانکاران لوله کشی گاز شهری قرار می گیرد، در این مبحث، موارد ایمنی و استاندارد لوله کشی گاز آورده شده است.

5- مهندس ناظر لوله کشی گاز شهری، آیتمهای مربوط به مبحث 17 وزارت مسکن و شهرسازی، و خصوصا دودکشها را بدقت بازرسی می کند، روشنایی، و عبور لوله های گاز از سرویسهای بهداشتی و بسیاری از اشتباهات رایج نیز کنترل می شود.

6- قیمت لوله کشی گاز در تهران، با قیمت لوله کشی گاز در شهرستانها تفاوت کمی دارد و آن هم از تفاوت دستمزد کارگر، و نیز تفاوت جزئی نرخ مصالح و فیشهای شرکت گاز استانها ناشی می شود.

7- محاسبه دقیق و نهایی قیمت تمام شده لوله کشی گاز بعد از استخراج نقشه، محاسبه مقدار و نوع مصالح، قابل انجام خواهد بود و نمی توان قیمت لوله کشی گاز را بطور دقیق از روی متر مربع بنا محاسبه کرد.

8- از لحظه عقد قرارداد با پیمانکار، تا اتمام اجرای کار، برای یک ساختمان 5 طبقه، حدود 50 روز زمان لازم خواهد بود، که این مدت، بسیار بستگی به این دارد که مهندس ناظر شما، نقشه لوله کشی و اجرای آن را در طول کار تایید کند، زیرا در غیر انصورت، کار باید دوباره انجام شود و دوباره بازرسی شود، که مستلزم صرف وقت خواهد بود. انتخاب پیمانکار مناسب برای این کار، تاثیر زیادی در سرعت انجام پروژه دارد.

9- مراکز فروش آهن آلات در بازار آهن تهران و سایر شهرها، قیمتهای به روز و لحظه ای را برای تمام مصالح لوله کشی گاز در اختیار دارند.

10- مهندس ناظر لوله کشی گاز ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی و پس از تشکیل پرونده انتخاب می شود.

با رعایت نکات و موارد فوق لوله کشی گاز بهتر و استاندارد انجام می شود تا خطرات و خساراتی وارد نشود و هزینه ها تا حد امکان کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =