وبلاگ - آخرین اخبار
دلایل داغ شدن و آتش سوزی کنتور برق

دلایل داغ شدن و آتش سوزی کنتور برق

در حال حاضر کنتورها در انواع مختلف از جمله کنتورهای مکانیکی، دیجیتالی عرضه می شوند و اساس کار کنتورها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که حائز اهمیت بالایی میباشد. در صورت دیدن نشانه ها یا علائمی از مواردی که در پایین ذکر شده حتما سریعا برای رفع مشکل اقدام شود و یا با تکنسین مجرب برق کاری ساختمان تماس گرفته شود ، تا به مرحله بروز آتش سوزی نرسد .

دلایل داغ شدن و آتش سوزی کنتور برق

یک سری تعاریف مرتبط با مبحث کنتورهای برق وجود دارد که ذکر آنها قابل توجه است :

کنتور اکتیو: این دستگاه برای اندازه گیری مقدار انرژی اکتیو برق مصرفی می باشد.

کنتور راکتیو: برای اندازه گیری مقدار انرژی راکتیو کاربرد دارد.

انشعابات دیماندی: انشعابات دیماندی یا مصارف سنگین به انشعاباتی گفته می شود که قدرت قرار دادی آن ها از حد تعین شده ای بیشتر بوده و به طور معمول مشمول پرداخت دیماند نیز می گردد. کمترین قدرت قراردادی بر اساس آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق در حال حاضر سه فاز ۵۰A معادل ۳۰KW می باشد.

انشعابات ولتاژ اولیه: از ولتاژ اولیه ۲۰ کیلو ولت تغذیه می شوند و لوازم اندازه گیری آن ها در روی شبکه فشار متوسط نصب می شود و بر اساس آیین نامه برای متقاضیان با قدرت درخواستی بیش از ۲۵۰ کیلو وات و حداکثر ۲ MW را شامل می شود.

انشعابات ولتاژ ثانویه: اصولا با ولتاژ ۳۸۰ ولت تغذیه شده و لوازم اندازه گیری آن ها روی شبکه فشار ضعیف نصب می شود.

ماکسیمتر: این دستگاه بر روی کنتور های اکتیو نصب شده و حداکثر توان مصرفی را در یک بازه زمانی مشخص (۱۵ دقیقه) نشان می دهد.

آتش سوزی کنتور

آتش سوزی کنتور

طرز کار کنتور :

بر اساس نیروی الکترومغناطیس کار می کنند. اگر از یک سیم پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ بستگی دارد. در کنتور های تکفاز دو دسته سیم پیچ وجود دارد که یکی از آن ها دارای تعداد دور کم و قطر بیشتر نسبت به دیگری می باشد.سیم پیچ ضخیم تر با دور کمتر را سیم پیچ جریان و سیم پیچ دیگر را سیم پیچ ولتاژ می نامند.

انواع کنتور:

دو نوع کنتور برای مصارف خانگی وجود دارند که تکفاز و سه فاز بطور عام هستند که در دسته بندی کنتور ها به نوع اکتیو معروف می باشند. اما در مصارف صنعتی می توان به کنتور های راکتیو و کنتول های دو تعرفه اشاره کرد. از طرف دیگر می توان کنتور ها را به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی کرد که منظور از مکانیکی همان کنتور های معمولی هستند که به طور معمول استفاده می گردد.

عواملی که باعث داغ شدن یا آتش گرفتن کنتور می گردد :

شل بودن اتصال سر سیم های داخل ترمینال کنتور و یا اینکه قرار نگرفتن سر سیم در زیر پیچ ترمینال که علیرغم سفت شدن پیچ به مرور زمان به علت داغ شدن ترمینال کنتور دچار آتش سوزی می گردد.

در صورتی که کنتور پوششی نداشته باشد و در معرض محیط باشد که باعث نفوذ آب به داخل بدنه کنتور و در نتیجه اتصالی می باشد و این مورد به مرور زمان باعث از بین رفتن کنتور میشود.

اگر از جریان نامی بیش از حد تجهیزات ساخته شده در هر کنتور می باشد، استفاده گردد که در هر کنتور این جریان نامی تفاوت دارد و دلیلش به نوع طراحی برد دیجیتالی و مقطع بوبین جریان مرتبط است.

سوختن کنتور برق

سوختن کنتور برق

یکی از دلایل در کنتور های دیماندی با توجه به استفاده از ترانس جریان و غیر مستقیم بسته شدن کنتور این جریان نباید از نسبت تبدیل ترانس بیشتر گردد.

از عوامل دیگری که می توان ذکر کرد ، بیشتر به علت اختلاف ولتاژ بین فاز و نول بوجود می اید به اصطلاح دوفاز شدن.

همچنین اکثر کنتورهای دیجیتالی ولتاژ بیش از چهارصد ولت را تا بیست و چهار ساعت تحمل میکنند ولی توان بالاتر از آن باعث سوختگی بوبین ولتاژ در مدت زمان کمتر می گردد.

برخی موارد دیگر هم شامل ، شل بودن اتصالات، قرار دادن هادی با روکش زیر پیچ ترمینالها که به حساب اینکه پیچ خودش با زخمی کردن روکش کابل ارتباط ایجاد خواهد کرد و یا کابل به زیر سیم گیر ترمینال وارد شده و نصاب متوجه این امر نشده باشد و همینطور با توجه به عرض ترمینالهای کنتور بایستی سر سیم بعد از لخت شدن بایستی دوباره خم شده و بصورت دولا توی ترمینال بگونه ای که زیر هر دو پیچ ترمینال قرارگیرد ، باشد تا دچاره داغ شدن و آتش سوزی نگردد.

همچنین سازندگان کنتور باید برای کاهش حرارت داخلی کنتور مسیر های عبوری جریان از کنتور را از هادی های با مقاومت پایین تر و سطح مقطع بالاتر انتخاب کنند و از تجهیزات الکترونیکی که حرارت کمتری در مسیر جریان ایجاد می نمایند استفاده شود.

در صورت وجود هرگونه مقاومت در مسیر جریان، باعث ایجاد حرارت در کنتور شده و در دراز مدت موجب آتش سوزی در کنتور می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =